Hoeveel mag je als ZZP'er verdienen als je ook studiefinanciering krijgt?

Op DUO staat als bijverdienstengrens 13.729,80 euro. Maar geldt dit ook als eigen ondernemer zijnde?

Toegevoegd na 31 minuten:
Als ondernemer moet je ook investeren ronnetje, dat bedoel ik.
Wat je verdiend is niet gelijk de winst. Dat is het verschil met bijverdiensten in loondienst.
Maar hier zit dus verder geen verschil in?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.2K
ronron1212
10 jaar geleden
Je bent toch niet in eens anders voor de wet of wel soms. ja dat geld ook voor een zzp-er

Antwoorden (2)

Dat geldt ook voor ondernemers, maar zoals u al aangeeft moet een ondernemer ook investeren. Het inkomen van een ondernemer in de inkomstenbelasting (eenmanszaak, v.o.f. etc.) is dan ook het geen je aan inkomen overhoudt (lees: verdient). Met andere woorden, de winst die u overhoudt. Deze mag niet meer dan de door u genoemde grens bedragen wilt u uw recht op studiefinanciering behouden.

Dat is het verzamelinkomen waar in de bron over wordt gesproken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het laatste jaar van je studie telt niet mee als je een eigen onderneming hebt. Dit betekend volgens mij wel dat als je nog 2 jaar studeert je moet oppassen. Alleen het kalenderjaar waarin je je diploma haalt telt mee. De maximale bijverdien grens werkt een beetje krom wat dat betreft. Men houdt namelijk kalender jaren aan terwijl een schooljaar over 2 kalenderjaren heen loopt. Ik weet nooit precies hoe ik een tekst als "Zit je in het laatste jaar van je studie" moet interpreteren.

Ik denk dat het dus als volgt zit:

Jaar 2016 studiejaar 2: Studeren (blijf onder de grens of zet stufi uit)
Jaar 2016 studiejaar 3: Studeren (blijf onder de grens of zet stufi uit)
Jaar 2017 studiejaar 3: Studeren (blijf onder de grens of zet stufi uit)
Jaar 2017 studiejaar 4: Studeren (blijf onder de grens of zet stufi uit)
Jaar 2018 studiejaar 4: Afstuderen (inkomsten eigen onderneming tellen niet mee)

Maar de vraag is of je in dat halve jaartje überhaupt over die grens komt. Stel je verdient als ZZP'er €25,- per uur en je bent net begonnen dat betaal je tot een winst van €23.495,- geen belasting. In een half jaar kun je (geen rekening houdend met de tijd die je kwijt bent met afstuderen) ongeveer 800 uur werken als je normaal 40 uur per week werkt. Je verdient dan 800 * 25 = €20.000 euro. In dit geval is het handig meegenomen omdat de grens € 14.456,00 (voor 2018) bedraagt. Maar je hebt er alleen een half jaar profijt van. Als je 2 tot 3 dagen bezig bent met je afstuderen dan houdt het niet over en is het meer een kat in een zak. Maar ja je moet een gegeven paard niet in de bek kijken.

(bijverdienen-2018.pdf)
"Zit jij in het laatste jaar van je studie
(mbo, hbo of universiteit)? Heb je
studiefinanciering én inkomen uit een
eigen bedrijf? Dan worden de inkomsten
die je hebt uit je eigen bedrijf niet
meegeteld als bijverdiensten voor je
studiefinanciering, als je in dat kalenderjaar
ook je diploma haalt. Deze maatregel
is alleen bedoeld voor studenten die
ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting.
Meer informatie hierover vind je
op belastingdienst.nl."