wanneer verzekeren als zzp-er?

Ik ga binnenkort als zzp-er aan de slag. Als coach begeleid ik mensen in hun professie. Ik doe dit naast mijn werk (betaalde baan in loondienst). Wanneer is het zinvol om je te gaan verzekeren als zzp-er. Waar zit het omslagpunt? En waar zou ik dit voordelig kunnen doen zodat niet al mijn 'winst' direct opgaat aan dit soort zaken? (Naast lidmaatschappen beroepenverenigingen, verplichte bijscholing enz.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Bedoel je je verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid? Een aansprakelijkheidsverzekering zou ik direct afsluiten (dat is dus geen beroepsaansprakelijkheid). http://www.zzp-nederland.nl/artikel/zzp-aansprakelijkheidsverz http://www.zzp-nederland.nl/artikel/beroepsaansprakelijkheid

Antwoorden (2)

Laat je adviseren door een financieel adviseur die hierin gespecialiseerd is.

Als zzp-er heb je namelijk met veel zaken te maken waarvoor je je misschien wilt verzekeren op een gegeven moment. Zo kun je denken aan:
- Rechtsbijstandverzekering
- Beroepsaansprakelijkheidsverzekering
- Arbeidsongeschiktheid (inkomensverzekering)
- Pensioenverzekering

Vooral de laatste 2 kunnen erg kostbaar zijn, maar dit is afhankelijk van veel factoren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zinvol om je te verzekeren zodra je daadwerkelijk risico loopt.

Zolang jouw loondienst inkomen c.q. 70% daarvan bij zeer langdurige arbeidsongeschiktheid toereikend is om van te kunnen leven is het niet nodig om het arbeidsongeschiktheidsrisico te verzekeren (dat kan bij de meeste verzekeraars ook pas vanaf een verzekerbaar belang van minimaal € 10.000,- per jaar)

Als part time zelfstandige is het wel raadzaam om het bedrijfsaansprakelijkheidsrisico (zaak en letselschade, onrechtmatige daad ) te verzekeren: de particuliere aansprakelijkheidsverzekering biedt hier geen dekking voor. Voor de kosten hoef je het niet te laten: varieert tussen € 60 en € 125 per jaar

Het risico van beroepsaansprakelijkheid (voor een coach contractuele aansprakelijkheid/wanprestatie als gevolg van het niet, niet tijdig of niet naar behoren nakomen van een overeenkomst ) is meer gerelateerd aan de aard van het werk en het soort opdracht (voorwaarden) dan aan de hoeveelheid werk of omzet. De meeste coaches werken op een redelijk zachte inspanningsverplichting, de kans op beroepsaansprakelijkheid is dan erg beperkt

Zakelijke rechtsbijstand voor een coach raad ik doorgaans af: erg beperkte meerwaarde. In sommige ZZP-pakketten (o.a. bij Reaal) zit een beperkte component incassorechtsbijstand die wel interessant kan zijn.

Waar verzekeren? Bij een goede adviseur met kennis van de zakelijke markt. De gewenste dekkingen (aansprakelijkheid, rechtsbijstand en eventueel nog een klein componentje zakelijke inventaris) zijn te combineren in een ZZP-pakket.

Toegevoegd na 4 minuten:
Tot slot pensioen: zolang je full time in loondienst bent en deelneemt aan een pensioenregeling zijn de risicodekkingen voor de nabestaanden (nabestaandenpensioen, tijdelijke nabestaandenpensioen en wezenpensioen) goed geregeld. Houdt er rekening mee dat dit wijzigt zodra je minder gaat werken.

Daadwerkelijke opbouw van pensioen als part time zelfstandige doe je meestal pas nadat je structureel winst maakt, en dan in eerste instantie uit fiscale overwegingen. In ieder geval niet iets om accuut te regelen.