Is de concurrentiebeding van toepassing na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@floriskrom, hier is een interessante website van Eva Jongpier. http://www.blenheim.nl/nl/arbeidsrecht/concurrentiebeding.html

Antwoorden (2)

Ja, een concurrentiebeding in een door werkgever en werknemer getekende schriftelijke arbeidsovereenkomst (of addendum dat deel uit maakt van die arbeidsovereenkomst) blijft ook geldig na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

Overigens is het ook zonder concurrentiebeding niet zomaar toegestaan om na pensioengerechtigde leeftijd of ander einde van de arbeidsovereenkomst de kennis en contacten uit (voormalig) loondienstverband zelfstandig of via een andere partij te gelde te maken. De (ex) werkgever kan de eventuele daaruit voortvloeiende schade verhalen op de ex-werknemer

Als een concurrentiebeding onredelijk is voor (ex) werknemer omdat dit bijvoorbeeld zijn/haar kansen op een nieuwe dienstbetrekking ernstig bemoeilijk, kan een rechter de duur en de omvang van het concurrentiebeding matigen. Bij die belangenafweging zullen de belangen van een pensioengerechtigde ex-werknemer minder zwaar wegen dan iemand die nog niet pensioengerechtigd is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou , dat is een grijs gebied :) maar in de moderne tijd met het op hoge van de pensioen leeftijd . Zou de rechter als volgt kunnen redeneren. Is het functioneel leeftijd ontslag dus zegt werkgever je omdat het in de arbeids relatie op ivm met bereiken van de afgesproken pensioen leeftijd en er ontstaat een gat dus de AOW gaat pas in over 2 jaar en in je contract staat bij het bereiken Vd 65 jarige leeftijd houd het op . En werkgever wil niet ( of kan ) meewerken aan door werken tot wat werknemer wenselijk vind . Zeg tot 68 . Ja dan kan de belemmering voor de werknemer onevenredig zwaar zijn . En dan beslist de rechter vaak anders dan in het concurrentiebeding staat . Maar zegt werkgever blijft u maar hier ik bied u alle kansen waarom bij de concurrent om de hoek mijn klanten bedienen u schaad mijn bedrijf's belang ja dan geldt het concurrentie beding . Dit is allemaal kort door de bocht het hangt van de situatie af en welke branche en hoe de rechter er tegen aankijkt en wat er door betrokkenen alle maal is afgesproken ( op papier ) en hoe het door ( slimme ) advocaten wordt gespeeld . Dit is geen gelopen race . Hier moet je gespecialiseerd advies hebben en dan ook met alles op tafel komen om tot een goed oordeel te komen .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kapperkort, en ik vind uw antwoord nog korter dan kort door de bocht.