Moet ik belasting betalen over affiliate beloningen?

Ik wil als ondernemer klanten, vrienden, familie etc belonen met 5 euro per 50 uit een nieuwe order van een nieuwe klant die zij voor mij werven.
Volgen jullie het nog?

Dus piet komt met kees, kees koopt voor 100 (ex btw) en kees krijgt daarvoor een tientje. Moet ik hierover belasting betalen? zoja, hoe moet ik dit crediteren naar die persoon?

Hoe zit dit precies?
Groetjes van een startende ondernemer

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

De ontvanger zal je een factuur moeten sturen met btw. Voor de ontvanger van het geld is het inkomsten. jij kunt de factuur als kosten opvoeren en de btw terug vragen.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar niet iedere persoon is bedrijf. Hoe gaat dit in zijn werking bij particulieren?
fisbel
10 jaar geleden
Voorkomen moet worden dat de belastingdienst het gaat zien als een vast dienstverband met de ontvanger. Dat zou naheffingen met zich mee kunnen brengen. Als provisievanger stuur je in principe een nota van afrekening met BTW bij elk recht op provisie uit te betalen door de verkoper. De provisievangers moeten in principe BTW afdragen over hun provisie, die de verkoper vervolgens in aftrek kan brengen. Omdat je buiten de sfeer van loonheffingen blijft, is er voor de verkoper verder geen verantwoordelijkheid wat betreft het aangeven van het inkomen provisievanger. Wel is het belangrijk dat je als verkoper in je eigen administratie goed hebt vastgelegd aan wie je welk bedrag hebt betaald, evenals een goede overeenkomst met de verkopers. Deze persoon moet voor de Belastingdienst eenvoudig te traceren zijn. Vraag daarom ook het BSN-nummer van elke verkoper. Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20111122_affiliatemarketing_toepassen_in_de_offline_wereld