Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de voorwaarden om een stagiaire aan te nemen? zie toelichting

Ik ben momenteel student bij een MBO opleiding. Ik wil voor mijn bedrijf een stagiaire aannemen om mijn administratie te doen. Ik heb op een aantal pagina's gelezen wat de voorwaarden zijn, mijn bedrijf bied voor die gene genoeg werk aan maar hij of zij moet alleen op het kantoor werken. En ik kan diegene dan ook alleen helpen op mijn vrije dagen ( dinsdag middag en werkdagen na 2 uur)

Zou mijn bedrijf dus goedgekeurd kunnen worden aangezien de stagiaire 50% van zijn of haar tijd alleen gaat doorbrengen?
(Wanneer de stagiaire ergens niet uitkomt kan ze een mijn adviseurs bellen)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het is zeer twijfelachtig of dat gaat lukken.

Een stagiair is niet een goedkope werknemer (die zonodig telefonisch advies kan inwinnen als hij/zij er even niet uit komt) maar iemand die (verplicht) ervaring moet opdoen in de beroepspraktijk. Om te voorkomen dat de stagiair iets te gemakkelijk wordt ingezet, hebben nogal wat opleidingen ook een stagewerkplan met allerlei opdrachten, ook opdrachten die niet een directe relatie hebben met de taken die de stagiair uitvoert. Het is gebruikelijk dat op een stage een stagebegeleider aanwezig is van het bedrijf zelf, bij wie de stagiair voor alle vragen terecht kan en die hem/haar ook kan assisteren voor de opdrachten van school.

Ook de school zal (terecht) kwaliteitseisen stellen aan de stageplek. Bij een aantal opleidingen moet men 'erkend leerbedrijf' zijn, anders mag je geen stagiairs hebben.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hieronder een voorbeeld van enkele artikelen waarin een 'erkend leerbedrijf' moet voldoen (bij ECABO)

"1. Het leerbedrijf is bereid om beroepspraktijkvorming te
verzorgen voor de mbo-opleidingen, waarvan ECABO
heeft vastgesteld, dat het leerbedrijf in staat is om (een