Wat zijn de voorwaarden om een stagiaire aan te nemen? zie toelichting

Ik ben momenteel student bij een MBO opleiding. Ik wil voor mijn bedrijf een stagiaire aannemen om mijn administratie te doen. Ik heb op een aantal pagina's gelezen wat de voorwaarden zijn, mijn bedrijf bied voor die gene genoeg werk aan maar hij of zij moet alleen op het kantoor werken. En ik kan diegene dan ook alleen helpen op mijn vrije dagen ( dinsdag middag en werkdagen na 2 uur)

Zou mijn bedrijf dus goedgekeurd kunnen worden aangezien de stagiaire 50% van zijn of haar tijd alleen gaat doorbrengen?
(Wanneer de stagiaire ergens niet uitkomt kan ze een mijn adviseurs bellen)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Het is zeer twijfelachtig of dat gaat lukken.

Een stagiair is niet een goedkope werknemer (die zonodig telefonisch advies kan inwinnen als hij/zij er even niet uit komt) maar iemand die (verplicht) ervaring moet opdoen in de beroepspraktijk. Om te voorkomen dat de stagiair iets te gemakkelijk wordt ingezet, hebben nogal wat opleidingen ook een stagewerkplan met allerlei opdrachten, ook opdrachten die niet een directe relatie hebben met de taken die de stagiair uitvoert. Het is gebruikelijk dat op een stage een stagebegeleider aanwezig is van het bedrijf zelf, bij wie de stagiair voor alle vragen terecht kan en die hem/haar ook kan assisteren voor de opdrachten van school.

Ook de school zal (terecht) kwaliteitseisen stellen aan de stageplek. Bij een aantal opleidingen moet men 'erkend leerbedrijf' zijn, anders mag je geen stagiairs hebben.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hieronder een voorbeeld van enkele artikelen waarin een 'erkend leerbedrijf' moet voldoen (bij ECABO)

"1. Het leerbedrijf is bereid om beroepspraktijkvorming te
verzorgen voor de mbo-opleidingen, waarvan ECABO
heeft vastgesteld, dat het leerbedrijf in staat is om (een
deel van) de eindtermen (c.q. de aan te leren competenties)
via beroepspraktijkvorming te realiseren.
2. Het leerbedrijf is bereid en in staat om tijd, middelen
en voorzieningen in te zetten voor de verzorging van
beroepspraktijkvorming.
• Voor de begeleiding van elke mbo-deelnemer is/wordt
een vakkundige praktijkopleider aangewezen, die
aantoonbaar op basis van ervaring en/of opleiding over
begeleidings- en beoordelingscompetenties beschikt, of
binnen een nader te bepalen periode kan beschikken.
• Beroepspraktijkvorming wordt op de mbo-deelnemer
afgestemd door het kiezen en structureren van werkzaamheden
via een (praktijk)opleidingsplan, door het
voeren van begeleidingsgesprekken en/of het uitvoeren
van beoordelingen. (...)"

en zo gaat het nog vele artikelen verder.
Computoon