boekhouder heeft de belastingaangifte te laat gedaan, dus ik krijg boete. Kan ik hem daarvoor aansprakelijk stellen?

De boete is €3500 Ik heb hem regematig grvraagd of de aangifte ingediend was. Zijn antwoord was: ik heb wel uitstel gevraagd,maar het komt in orde.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (2)

Ja, dit is wel mogelijk, maar jij zal moeten bewijzen dat de boekhouder niet bekwaam gehandeld heeft. Reken er wel op dat dit een lange weg naar gerechtigheid zal worden. Neem een advocaat in de arm om je te ondersteunen, deze zal een financieel expert om hulp vragen vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Essentie is bij contractuele aansprakelijkheid en schade is: wat was er afgesproken?

Was er een overeenkomst (en zo ja, met welke voorwaarden) en kun jij bewijzen dat de boekhouder zich niet aan die afspraken gehouden heeft?
En is er een direct oorzakelijk verband tussen jouw schade (de boete) en de wanprestatie van de boekhouder?
Als hij/zij jou aan het lijntje heeft gehouden met verkeerde informatie, is dat oorzakelijke verband (causaliteit) zeker aan de orde, maar belangrijker is: kun je dit ook bewijzen

Heb jij alle informatie tijdig aan de boekhouder aangeleverd en kun jij aantonen dat jij hem regelmatig heb gevraagd naar de voortgang en heb je schriftelijk vastgelegd bewijs daarvan?

Mondelinge toezeggingen die op geen enkele wijze schriftelijke wijze (per mail of post) zijn vastgelegd zeggen - helaas - helemaal niets. Een advocaat kan daar ook weinig mee: het gaat bij - uiteindelijk een tuchtrechtzaak of juridische procedure niet om wie er gelijk heeft, maar om wie zijn gelijk zo goed mogelijk aannemelijk kan maken met harde feiten.

Een advocaat benaderen heeft zeker zin, maar zijn/haar eerste en belangrijkste vragen zukken ook zijn: "wat is er schriftelijk overeengekomen en wat kun je bewijzen?"
\