Is haartransplantatie / haarstuk aftrekbaar (BTW) als ondernemer?

Indien je kapper voor beroep en op hele jonge leeftijd al erg kaal bent (24 jaar) kan je dan een haartransplantatie behandeling of haarstuk als kosten opvoeren in de onderneming vanwege "zakelijke belangen van uw onderneming" omdat je als kapper er ook goed uit moet zien?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet. Zo mag je ook geen kapperskosten opvoeren om er representatief uit te zien. De enige beroepsgroep die dat mag zijn acteurs/presentatoren. Schoenen mogen alleen als het veiligheidsschoenen betreft, en kleding moet voorzien zijn van een logo van 70cm2 per item of beroepskleding zijn zoals een overall of doktersjas.

Ook het laseren van ogen etc, mogen niet opgevoerd worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het antwoord zul je moeten zoeken in de sfeer van de 'representatiekosten' (zie ook bron). Deze zijn soms inderdaad aftrekbaar. Waarschijnlijk echter valt een haartransplantatie onder 'persoonlijke verzorging', en dat is dan weer niet aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee. Net zomin als bijv. "gewone" kleding. Dat valt onder persoonlijke verzorging en die kosten zijn niet aftrekbaar dus de btw daarin ook niet.

Als een niet-ondernemer bepaalde persoonsgebonden kosten niet in aftrek kan brengen voor de belastingdienst, dan een ondernemer ook niet.
Computoon