Hoofdelijk aan sprakelijk voor de lening maar niet voor de eenmanszaak?

Ik heb getekend voor een lening bij de Rabobank, maar mijn ex-partner staat ingeschreven bij de KVK als eenmanszaak. Alles staat verder op zijn naam. Nu blijkt dat ik nergens geen recht op heb behalve de schulden. Weet iemand hoe dit verder zit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je schrijft ex-partner. Dus ben je niet langer getrouwd.
Tijdens je huwelijk, neem ik nu aan, heb je getekend voor die lening. Dat is juridisch juist omdat o.g.v. art. 85 e.v. de partner medewerking moet verlenen bij grote leningen etc. Deze zg gezinsbeschermende bepalingen gelden zowel bij huwelijkse voorwaarden als bij gemeenschap van goederen.
De zaak is - blijkt uit je verhaal- na scheiding geheel van hem. Dus alles is afgewikkeld.
Maar: de lening blijft lopen en daar ben je door de ondertekening nog steeds aansprakelijk voor gebleven, ook na de scheiding.
Ik vrees dat je geen poot hebt om op te staan; de bank kan bij jou voor 100%
( hoofdelijkheid is immers 100%) de lening opeisen. Te hopen is dat je dat hele bedrag of een deel daarvan - afhankelijk van hoe je toen getrouwd was- bij je ex kunt opeisen maar gezien de situatie kan je dat wel vergeten; ik neem aan dat de bank eerst al bij je man aanklopt.
Tekenen voor de schuld van de ander is altijd weer hoogst riskant.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, het woord BW viel weg, en daar gaat het nou net om...

Toegevoegd na 4 uur:
Uit een van de reacties blijkt dat je niet getrouwd was toen je tekende. dat is heel akelig, want dat betekent dat de bescherming uit het huwelijksvermogensrecht niet geldt en dat je domweg aansprakelijk bent als de bank het geld opeist en je ex niet betaalt. In feite sta je dan gelijk aan een wildvreemde buurman die heeft getekend.
Uiteraard kan je naderhand wel proberen het bedrag te verhalen op je ex, maar als die geen cent heeft houdt het voorlopig wel op, vrees ik.
De bank heeft zijn zaakjes goed geregeld,, zo simpel is het: Die kloppen bij beiden aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als jullie getrouwd waren in gemeenschap van goederen en je gaat scheiden , dan zul je samen de schulden moeten delen

Je schrijft dat jij getekend hebt voor een lening .
Als je dat alleen hebt gedaan dan is er de kans dat jij daar dan ook alleen voor opdraait

Zijn zaak is een eenmanszaak en hij staat alleen ingeschreven bij de kamer van koophandel
Dus kan jij ook nergens geen aanspraak opmaken
En als jij niet op papier hebt staan dat jij hem dat geld geleend hebt voor zijn zaak dan vrees ik dat je je geld kwijt bent en er helemaal alleen voor opdraait
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je getrouwd bent in gemeenschap dan komen a je bezittingen en schulden in de gemeenschap.
Trouwen of geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen betekent dat alle bezittingen en schulden van u samen zijn. Wilt u bezittingen of schulden apart houden, dan kunt u bij de notaris huwelijkse voorwaarden of partnerschapvoorwaarden afsluiten.
Bent u in gemeenschap van goederen getrouwd en gaat u scheiden? U en uw partner krijgen dan ieder de helft van de totale waarde van de gemeenschap. Dit betekent dat u ook verantwoordelijk bent voor de helft van de gemeenschapsschulden. Neem een advocaat die zal je helpen bij de scheiding.
ronron1212
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Spekki zo werkt dat niet er is in de wet beschreven hoe het zit en werkt mert de huwelijkse staat en een scheiding waar het gaat om de verdeling van schulden en bezittingen. Spreek hier uit eigen ervaring en weet hoe het werkt.
ronron1212
10 jaar geleden
Verder of hij nu wel of niet voor het huwelijk de zaak had doet er in een gemeenschap van goederen niet toe het huwelijk heeft een gemeenschap gemaakt.
ronron1212
10 jaar geleden
misschien heeft zij wel besloten dat ze die zelf blijft betalen en heeft ze jou daar buiten gelaten dat kan maar ik weet niet wat jullie met elkaar hebben afgesproken.
Dit betekend dus dat jullie niet in gemeenschap van goederen samenleven.

Door jouw handtekening op de acte van lening heb jij te kennen gegeven voor jouw partner borg te staan en als hij de schuld niet kan betalen jij de schuld betaald.

Daar jullie dus vermoedelijk niet en gemeenschap van goederen samenleven (getrouwd / partnerschap) en geen acte hebt op gemaakt ter vergoeding borg staan lening heb je geen andere rechten op andere inkomen dan dat wat als noodzakelijk mag worden beschouwd voor het levensonderhoud.

Toegevoegd na 1 uur:
Excuus, had de vraag niet volledig gelezen.

Via een alimentatie regeling kunt u weldegelijk een geldelijke vergoeding vragen voor de borgstelling, op het moment van de scheiding had uw advocaat / notaris er voor moeten zorg dragen dat u geen bemoeienissen meer had mat de zakelijke beslommeringen van uw ex.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
theodbn in de reactie geeft de vraag steller deze reactie
op het moment van het tekenen waren we niet getrouwd. Later wel, in gemeenschap van goederen