Ben ik verplicht achterstallig schilderwerk van mijn winkelpand te schilderen?

Ik huur een winkelpand waar erg veel achterstallig onder houd is.
In de voorgevel beginnen grove scheuren te vertonen in pleisterwerk en het schilderwerk is al 7 jaar niet meer gedaan.
7 jaar geleden door mijzelf geschilderd aan buitenzijde maar door slechte hout begint verf overal af te bladeren en rot het kozijn weg.
Verhuurder al benaderd maar vind het wel best zo.
Overigens is mijn kelder erg nat terwijl die eerst droog was.
Vocht komt van niet geïsoleerde buitengevel af.
ook hier doet verhuurder niks aan.

Mijn 2 vragen zijn:

1) Kan ik huurder verplichten gevel te schilderen en scheuren te repareren, en zo ja als hij het niet doet kan ik dan zelf schilder in de arm nemen en het van de huurprijs afhalen ?

2) Kan ik verhuurder verplichten kelder te isoleren zodat er geen vocht meer in kan komen.

Ik bezit een elektronica winkel dus u begrijpt dat ik in kelder niets meer kan opslaan door hoge vocht gehalte.
Graag uw antwoord/advies op beide vragen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Extra vraag:
Indien verhuurder wel tot schilderen overgaat mag ik dan verwachten dat het door een professioneel bedrijf gebeurt of mag hij zijn eigen personeel dit laten doen terwijl die zelf aangeven niet te kunnen schilderen !!!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Grotendeels hangt het af van het huurcontract wat je hebt afgesloten met de verhuurder. Dit betreft een bedrijfspand namelijk.

Indien de verhuurder wel verantwoordelijk zou zijn volgens het contract voor het onderhoud aan het pand zelf (de buitenkant), dan mag hij zelf bepalen door wie dit gedaan wordt. Het moet natuurlijk in dit geval wel op goede wijze gedaan worden, maar dit zou ook door eigen personeel gedaan kunnen worden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie de informatie op de website van de kamer van koophandel (zie bron):

De verhuurder is verantwoordelijk voor het grote onderhoud.
Kleine gebreken zijn voor uw rekening. Om conflicten hierover
te vermijden, is het belangrijk dat de staat van het pand in het
huurcontract goed omschreven is.
Als de verhuurder niet voor het nodige onderhoud zorgt, maan
hem dan schriftelijk aan. Gebeurt er vervolgens niets, dan mag
u zelf actie ondernemen. U zorgt bijvoorbeeld zelf voor het
onderhoud en verrekent de kosten met de huurprijs.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het bovenstaande geldt zowel voor het schilderwerk als het vochtprobleem in de kelder