Hoe moet je een bedrijf starten met verschillende werkzaamheden?

Kan je een bedrijf starten onder 1 naam waar verschillende werkzaamheden gevoerd worden en is dat slim?
Stel dat iemand een webwinkel opent, daarnaast ook schilderijen verkoopt en communicatieadviseur is.

Kan je dan inschrijven bij de KVK onder 1 naam en dan een soort paraplu effect creëren?

De webwinkel heeft een eigen naam maar staat dan geregistreerd onder de verzamelnaam van een bedrijf waarvan dat een onderdeel is.

Kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (3)

Sterker nog, als je voor de juridische vorm van een eenmanszaak kiest dan moet dit zelfs! Je kan dan maar een bedrijf hebben.

Je moet bij de kamer van koophandel al je activiteiten opgeven. Je kan er dan voor kiezen om deze allemaal onder een naam uit te voeren, maar je kan ook verschillende handelsnamen hanteren. Al deze namen komen in het handelsregister.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zijn dat geen eenmanszaken :-)
Informeer even morgen telefonisch bij de K v K,
noem alle activiteiten op die je wil doen op, dan krijg je precies te horen hoe je je in moet schrijven.
Sommige activiteiten kunnen misschien wel bij elkaar, andere niet.
Met het paraplu effect bedoel je daar Holding mee.
Dan zou ik eens met een accountant gaan praten.
Vergeet niet dat je voor veel activiteiten je papieren moet hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je niet een notaris? Als je een BV of een holding op wilt richten moet je dit via een notaris doen volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het oprichten wel, maar hoe het werkt kan een accountant ook heel goed uitleggen.
Het is alleen best kostbaar, want voor iedere BV en de Holding moet een aparte administratie worden bijgehouden.
Volgens mij is er niets dat je in de weg staat om meerdere bedrijven te hebben, ook meerdere eenmanszaken moet kunnen (al maakt dat voor de belasting dan niets uit: je zult alle winst moeten samenvoegen in je aangifte).

Is het slim? Meestal wel. Door de activiteiten voor het publiek gescheiden te houden heb je meer mogelijkheden. Daarnaast wil je waarschijnlijk niet dat je, in je rol van organisatieadviseur, wordt aangesproken op je web-winkel activiteiten waar je misschien wel een leuke winst realiseert met de verkoop van seks-speeltjes. Door het gescheiden te houden houdt je ook beter overzicht over de financiële resultaten van de diverse activiteiten, waar die anders op een hoop terecht kunnen komen. Dat brengt wel wat meer administratie met zich mee, maar een goed boekhoudprogramma kan daar wel mee overweg. De kosten voor het gescheiden houden zijn verder marginaal, zeker als de KvK straks geen kosten meer in rekening mag brengen voor de bij wet verplichte "dienst" die ze levert. Wel zul je misschien meerdere bedrijfsrekeningen moeten openen bij een of meer banken. Hoewel daar tegenwoordig ook kosten aan kleven blijft dat betrekkelijk marginaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je uitleg. Het is ook makkelijk om gewoon verschillende handelsnamen toe te voegen toch? Elk bedrijf krijgt zijn eigen handelsnaam en merk. Maar wel onderdeel van..
Net als Calve een onderdeel is van Unilever.
Is het ook weer mogelijk om 1 handelsnaam weer te segmenteren in verschillende categorieën? Ik ga morgen sowieso het even navragen aan de kamer van koophandel. En hoezo mag de kvk geen kosten in rekening meer brengen? Wat moet ik me daarbij voorstellen? (de inschrijving?) vanaf wanneer is dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt natuurlijk ook met verschillende handelsnamen werken. Maar met verschillende bedrijven zet je de activiteiten verder uit elkaar. Dat lijkt mij in veel gevallen beter. Bij Unilever werkt dat anders. Daar gaat het om meerdere merken, maar wel allemaal om consumenten artikelen en dan nog beperkt tot drie segmenten: voeding, wasmiddelen en persoonlijke verzorging (ach wie weet mis ik nog wat). Dus niet om consumentenartikelen, een accountantsbureau en een grote aannemer. Omdat ieder bedrijf moet zijn ingeschreven bij de KvK is het onredelijk om de kosten bij de bedrijven neer te leggen. Daarbij lopen die kosten steeds verder op terwijl de wettelijke taken niet zijn verruimd en de administratieve handelingen steeds eenvoudiger worden. Veel bedrijven hebben daar principiële bezwaren tegen en inmiddels is de regering het daarmee eens. Vanaf volgend jaar gaan de tarieven (voor de verplichte inschrijving) zakken en het is de bedoeling dat vanaf 2013 de tarieven verdwijnen. Terecht mijns inziens, want die hele KvK heb je niks aan. Daarbij vormen ze op mijn kosten een politieke lobby en zeggen ze mij te vertegenwoordigen. Toch hebben ze mij nooit iets gevraagd en ik deel maar weinig van hun standpunten. Je zult snappen dat de KvK niet zo'n voorstander is van het afbouwen van die tarieven.