Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan mijn intellectueel eigendom beschermen?

Ik heb een ontwerp gemaakt in opdracht. De opdrachtgever heeft een budget beschikbaargesteld wat niet voldoende is om het project volledig te financieren. Hiervoor ben ik opzoek gegaan naar sponsoren. Ik heb zelf het vermoeden dat een aantal sponsoren plagiaat willen plegen. Of mijn opdrachtgever willen afpakken. Ik ben een beginnende zzp-er en de sponsoren zijn grote bv’s met meer financiele middelen. Ik ben eerder naar een intellectueel-eigendoms advocaat gegaan en hij vertelde mij dat het ontwerp niet vast te leggen is. Het ontwerp bestaat uit meerdere factoren, als iemand een factor veranderd krijg je een ander ontwerp.. Dus officieel registeren is leuk, maar heb daar uiteindelijk weinig aan.

Is er iemand die een idee heeft hoe ik dit moet aanpakken?

Weet iemand waar ik een voorbeeld brief kan vinden die ik de sponsoren kan laten ondertekenen waarbij zij verklaren dat ik het intellectueel eigendom heb, en zij nooit mijn opdrachtgever zullen inpikken (Ook niet als mijn opdrachtgever dat vraagt aan sponsoren).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Alvast bedankt voor alle moeite en het meedenken!"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
687

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Geef je sponsoren een licentie. Daar kun je geld voor vragen. Dan mogen ze je ontwerp gebruiken, maar je zorgt gewoon dat je genoeg vraagt, zodat je gelijk je winst hebt ;)

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het auteursrecht ligt altijd bij de maker.
Je kunt het ook in je algemene voorwaarden zetten. Ik heb daar een goed voorbeeld voor, als je wilt. Je kunt ook kijken op onderstaande link, daar staat het e.e.a. duidelijk uitgelegd - ook voor verschillende beroepen. Die vind je in de groene kolom aan de recherkant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding