Hoeveel procent moet je je mobiele telefoon zakelijk benutten om deze af te schrijven als zakelijke kosten?

Bij werknemers is het zo dat de werkgever wanneer een telefoon voor meer dan 10% zakelijk benut kan worden, door de werkgever betaald word / als bedrijfskosten opgevoerd mogen worden.

Ik ben ZZP-er, hoeveel procent dien ik mijn mobiele telefoon zakelijk te benutten om deze als bedrijfskosten af te schrijven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hallo,

Het deel van de abonnements- en gesprekskosten dat je voor zakelijke gesprekken gebruikt, is volledig aftrekbaar. Als je je mobiele telefoon bijvoorbeeld voor 30% zakelijk gebruikt, is 30% van de abonnements- én gesprekskosten aftrekbaar. Je moet het zakelijk gebruik wel aannemelijk kunnen maken.

Karin
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn privé kosten liggen met name in whatsapp gebruik, dat gaat over de wifi, privé bel ik nauwelijks met het toestel. Voor de rest bellen mijn klanten mij niet meer, maar reageer ik altijd op een terug-bel-verzoek telefonisch. Daarmee lijkt het mij dat ik het zakelijk aannemelijk maak daar veel kosten in kwijt te zijn binnen mijn telefoon gebruik. Hoe voer ik uiteindelijk de factuur op in mijn administratie als ik dan een bepaald deel opvoer als zakelijke kosten (noem bijv. 50%).? Facturereer mijn bedrijf dan 50% naar privé persoon o.i.d.?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet nodig de kosten van je mobiele telefoon te splitsen in gespreks- en abonnementskosten. Als je de factuur hebt betaald van een zakelijke rekening, trek je de totale kosten af als kosten in de winstberekening. Het privégedeelte van de kosten moet je dan corrigeren in de rubriek 'Niet-aftrekbare of gedeeltelijk aftrekbare kosten en opbrengsten'. Hebben wij je inkomsten beoordeeld als resultaat uit overige werkzaamheden? Dan trek je alleen het zakelijke gedeelte af van de totale telefoonkosten. Anoek
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als je de factuur betaald vanaf de privé rekening? Dan declareer ik het als privé persoon bij de eenmanszaak als zijnde factuur voor de telefoonrekening?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, als je dit privé betaalt, dan is dat een privéstorting en geef je dat aan in de aangifte inkomstenbelasting (rubriek Box 1: winst uit onderneming). Bob
Webcareteam Belastingdienst