Mag ik 'zomaar' beginnen met fotoshoots maken? Zie uitleg...

Ik heb sinds kort de fotografie helemaal ontdekt en dan vooral kinderportretten. Nu lijkt het me leuk om fotoshoots te gaan maken (via mijn werk heb ik genoeg adresjes te vinden). Ik wil er natuurlijk wel een beetje op verdienen, zodat ik kan gaan sparen voor nieuwe fotospulletjes. Mag ik dit zomaar doen of moet alles echt officieel via bijvoorbeeld de KvK. Ik heb een fulltime baan en wil dat voorlopig gewoon blijven doen en dit als hobby erbij...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hoi, ik zit zelf in die richting dus ik heb hier wel wat ervaring mee.

Als je iemand wilt gaan shooten kun je er een vergoeding voor vragen. Dan hoef je dit niet te registreren bij de belastingdienst en KVK totdat je er een hele bussines van gaat maken en dit je leefgeld word.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je mag het gewoon op hobbiebasis starten, en als het goed gaat lopen kun je altijd nog je eigen bedrijfje starten.

Dat heeft weinig zin als het je per jaar maar een paar honderd euro oplevert.

Als ik me niet vergis ligt de grens ergens bij 7000 euro op jaarbasis.

Veel plezier met je hobbie!
Of hobby, hoe je het ook noemen wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er een beetje aan. Of je wel of niet winst wilt behalen uit die hobby. En hoe goed een en ander gaat lopen. Misschien zonder dat je dat nu voorziet. Adviezen van een ander forum:

[...] de inkomsten uit de hobby zijn aan te merken als Resultaat uit Overige Werzaamheden (kortweg ROW) en vallen dus wel onder box 1. Hier moet dus wel belasting over betaald worden en moet wel een administratie bijgehouden worden.
De kosten zijn aftrekbaar, daarnaast moet meneer laten kijken of hij in aanmerking komt voor de KOR-regeling, als hij onder de drempel valt, hoeft hij geen BTW-aangifte te doen, dus geen suppletie afdragen. Omdat het hier om een ROW gaat is een appate winst aangifte niet noodzakelijk.
Afhankelijk van de aard van de hobby is inschrijving bij de KvK wel van toepassing. Informeer hierover bij uw fiscaaladviseur of bel de KvK. Als u geen fiscalist hebt of kent, wordt het dringend tijd dat u er een gaat zoeken! een student fiscaalrecht en aangiftemedewerker

[...]

Het enige wat ik nog wil toevoegen is dat je gewoon even goed moet bedenken of je dit als "inkomen uit overige werkzaamheden" wil opgeven of dat je een echt bedrijf wil beginnen.
In beide situaties zou ik een administratie bijhouden van wat er binnenkomt zodat je bewijzen hebt als de belastingdienst vragen gaat stellen.

Zolang je er gewoon voor zorgt dat je je huiswerk hebt gedaan doet de belastingdienst echt niet moeilijk hoor, niet als particulier en niet als bedrijf zijnde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hobby zou moeten kunnen, maar hou toch maar een oogje op de gemeente en het bestemmingsplan. Voor het geval dat het goed gaat lopen, je ‘studio’ gaat opvallen en er een ambtenaar wakker wordt. Een ‘bedrijf aan huis’ is lang niet overal toegestaan dus het is handig om eens te gaan kijken (vragen) wat het bestemmingsplan zoal toestaat op jouw perceel. Dan weet je waar je aan toe bent. ‘t Zal wel meevallen, maar je weet maar nooit. Vooral oude plannen zijn soms deprimerend streng.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wiki:

"Algemeen

De kleineondernemersregeling (ook: kleine-ondernemersregeling) houdt in dat een onderneming in aanmerking kan komen voor vermindering van het btw-bedrag dat betaald moet worden aan de Belastingdienst.

Er gelden drie voorwaarden voor de kleineondernemersregeling:

1. De onderneming is een eenmanszaak of de onderneming is een samenwerkingsverband van natuurlijke personen, zoals een maatschap of een vennootschap onder firma of een man/vrouw-firma.
2. De onderneming moet na aftrek van de voorbelasting € 1.883 of minder btw betalen in een jaar. (2009)
3. De onderneming voldoet aan de administratieve verplichtingen voor de btw.

Onder € 1.345

Indien het bedrag aan te betalen btw (dus na aftrek van de voorbelasting) onder de € 1.345 blijft hoeft de ondernemer niets te betalen.
[bewerken] Berekening tussen € 1.345 en € 1.883

Tussen de € 1.345 en € 1.883 af te dragen btw dient slechts een gedeelte van de btw afgedragen te worden. Het werkelijk te betalen bedrag loopt op van € 3,50 bij € 1.346 af te dragen btw tot € 1.879,50 bij € 1.882 af te dragen btw.

Dit wordt berekend door middel van de volgende formule:
A= btw bedrag na aftrek van de voorbelasting
2,5*(1883-A)"