Ik huur een kantoorruimte via een stichting die geen btw heft over het factuurbedrag. Hoe boek ik dit nu weg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K
ronron1212
10 jaar geleden
De stichting moet gewoon btw heffen maar is zelf waarschijnlijk niet btw verplicht. Het totaal bedrag op de factuur behoort dan inclusief btw te zijn. Dus bel even met ze.

Antwoorden (2)

De verhuur (en dus ook de huur) van een bedrijfspand is meestal vrijgesteld van btw.
In dit geval moet je het totale gefactureerde bedrag als 'huur' boeken.

"Verhuur van onroerende zaken is in beginsel vrijgesteld van BTW. Dit staat keurig in de wet op de Omzetbelasting 1968. Dat betekent dat de eigenaar / verhuurder over de huuropbrengsten geen BTW hoeft te betalen, maar ook dat hij de op het pand drukkende BTW-voordruk (zoals op aanschaf, onderhoud en verbetering e.d.) niet in mindering kan brengen.

Het is mogelijk dat verhuurder en huurder samen opteren voor een belaste verhuur. In dat geval moet wel BTW worden berekend over de huurprijs, maar daardoor kan de BTW-voordruk worden verrekend. Dit kan best voordelig zijn.

De belangrijkste voorwaarde is dat de huurder de onroerende zaak voor 90% (in sommige gevallen 70%) of meer voor (met BTW) belaste prestaties gebruikt. De optie moet door middel van een schriftelijke verklaring bij de inspecteur van de verhuurder worden ingediend. Onder strikte voorwaarden bestaat de mogelijkheid om in de huurovereenkomst zelf de optie van belaste verhuur vast te leggen. In dat geval is een verzoek aan de Belastingdienst niet vereist."

Maar zo'n keuze voor 'btw-belaste verhuur/huur' lijkt me onmogelijk als de stichting voor de Belastingdienst niet gezien wordt als ondernemer. Iemand die geen ondernemer is mag geen facturen met BTW sturen.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik werk bij een verhuurder van bedrijfsruimten en daar wordt standaard wel BTW berekend over de huur. (dan is natuurlijk ook in de meeste gevallen wel duidelijk dat de huurder de ruimte voor belaste prestaties gebruikt) . Juist bij stichtingen mag dan een uitzondering gemaakt worden en wordt geen BTW in rekening gebracht bij de huur, omdat die stichtingen zelf de BTW niet terug kunnen vragen omdat ze niet BTW-plichtig zijn.
Stichtingen zijn voor zover ik weet meestal niet BTW-plichtig.
Eigenlijk is het heel simpel. Wordt er geen BTW bij jou in rekening gebracht en staat het niet op de factuur vermeld, dan boek je het ook niet. Dan hoort het totale bedrag bij kosten en boek je niks op te verrekenen BTW.