Eigenaar van stichting en tegelijkertijd winst maken met onderneming?

Ik heb momenteel een stichting en daarnaast een onderneming. Met mijn onderneming verkoop ik goederen waarvan een deel ten goede komt aan mijn eigen stichting. Met mijn onderneming maak ik dus winst, maar ik ben ook bestuurder van mijn stichting. In feite maak ik als zijnde een bestuurder geen winst. Mag dit of is er dan sprake van belangenverstrengeling en is dit strafbaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Wanneer een deel van de financiële middelen die zijn verdient door jouw onderneming, word gegeven aan je stichting, dan is het niet meer dan een donatie. Wanneer je goederen verkoopt aan je stichting is er ook niet veel aan de hand. Wel moet je rekening houden dat een stichting een maatschappelijk doel dient te dienen, en niet jouw persoonlijk (zakelijk) doel.
Pas wanneer je met kunstmatig hoge prijzen aan de slag gaat, dan kun je spreken van belangenverstrengeling.

Belangenverstrengeling is eigenlijk pas écht belangenverstrengeling op het moment dat het iemand hindert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor. Als het allemaal precies zo is als je schrijft in je toelichting (niets meer, niets minder) dan is er geen sprake van belangenverstrengeling en is het al helemaal niet "strafbaar".

Wat hier in feite gebeurt, is dat je bedrijf een stichting ondersteunt, en dat gebeurt wel vaker. Het maakt dan helemaal niet uit, of jij toevallig de eigenaar bent van dat bedrijf of iemand anders.

Het wordt pas dubieus als je de boel niet meer goed gescheiden houdt, en daar kun je zelf ook wel voorbeelden voor verzinnen. Als je b.v. tijdelijk geld gaat stallen uit je bedrijf in de stichting, dat later weer terugbetaald moet worden, om zo fiscale voordelen te behalen, of goedkoop geld gaat lenen van de stichting voor je bedrijf, of als je de stichting geld gaat laten lenen van je bedrijf tegen een onwerkelijke rente.

Misschien kun je het in het kort zó samenvatten, dat zo lang je bedrijf er geen enkel voordeel van heeft, dat je ook bestuurder bent van een stichting, er niets aan de hand is. En als de stichting er wèl voordeel van heeft, dat je ook een eigen bedrijf hebt, is er ook niets aan de hand.

Wil je helemaal op safe spelen, dan moet je de andere bestuurders van de stichting laten beslissen over zaken die een link hebben naar jouw bedrijf, en je daar verder zelf niet mee bemoeien.