Als ik vanuit de WIA ZZPer wil worden, hoe moet ik mij dan vrijwillige verzekeren en wat kost mij dat?

Extra uitleg: Als ik vanuit de wia met een eigen bedrijf start zal niet niet meteen voor 40 uur zijn, maar misschien maar bijvoorbeeld 10 uur. Moet ik dan wel mezelf voor 40 uur verzekeren voor ziektewet, wia en ww? Of maar voor 10 uur? En als ik me voor 10 uur verzeker en ik ga meer werken, kan ik me dan bijverzekeren?

Toegevoegd na 12 uur:
Ik heb het zelf even uitgezocht met een telefoontje naar het UWV. Zolang je meer dan 35% arbeidsongeschikt bent heb je geen vrijwillige verzekering nodig. Je blijft dan verzekerd vanuit de WIA. Op het moment dat je minder dan 35% arbeidsongeschikt bent verklaard kun je een vrijwillige verzekering afsluiten. En dit is dan weer een percentage van het te verzekeren dagloon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je zou willen verzekeren is dat voor de tijd dat je werk als zzp er maar die verzekeringen zijn voor een zzp-er niet te betalen zo duur. Voor ww kan je je al helemaal niet verzekeren.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verzekering voor Ziektewet is ongeveer 6% van het verzekerd dagloon, voor WIA ongeveer 5% en voor WW ongeveer 3,5 %.
ronron1212
12 jaar geleden
O ja hoe kom je daarbij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat in de papieren die ik van het UWV heb ontvangen. Maargoed, al met al lopen die percentages best in de papieren..
Zaken als ziektewet en WIA zijn echte werknemersverzekeringen. Daar kun je als ondernemer geen beroep op doen. Wat je als startende ZZP-er wel kunt doen is je vrijwillig verzekeren via UWV: je blijft dan vrijwillig meedoen in de WIA, onder dezelfde voorwaarden als werknemers.
Daarnaast zijn er verschillende verzekeringsopties. Die vragen niet zozeer naar het aantal uren dat je werkt, maar vooral naar de hoogte van de uitkering die je zou willen ontvangen.

Je kunt kiezen uit een AOV, een risicoverzekering of - als je veel collega ondernemers in je omgeving hebt - een broodfonds. Zie ook de bron.