wat is het verschil tussen een instelling, organisatie en een bedrijf

graag in makkelijke uitleg, en misschien een ezelsbrug hoe ik het verschil kan onthouden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
64.1K

Het beste antwoord

Een organisatie
Samenwerkingsverband, waarin mensen bewust een relatie aangaan om dezelfde doelstellingen te bereiken.
Dit is de corebusiness van een organisatie, zoals het bakken van brood, produceren van fietsen.

Een bedrijf
Brengt producten en diensten voort.

Een onderneming
Brengt producten en diensten voort met de bedoeling om winst te maken.

Een instituut
Organisaties met maatschappelijke doeleinden, zoals een onderwijsinstituut.

In de onderstaande afbeelding kun je zien dat een organisatie, zowel een bedrijf als onderneming kan zijn.

Een onderneming kan daarentegen geen bedrijf zijn, omdat zij naast het voortbrengen van producten en of diensten ook het streven heeft winst te generen.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de spreektaal worden deze begrippen door elkaar heen gebruikt, maar uiteindelijk is dat niet zo. (Aldus de schrijvers van de bron)

Toegevoegd na 38 minuten:
Ter aanvullen op de reactie: Je mag een onderneming een bedrijf en eveneens een organisatie noemen...
Maar om specifiek te zijn in wat je nu precies bedoelt, kun je de term onderneming zien, zoals beschreven staat in de bovenstaande tekst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap niet hoe gesteld kan worden dat een bedrijf geen onderneming is. En al helemaal niet hoe gesteld kan worden dat een bedrijf niet gericht is op het maken van winst.
Waar wil je je bedrijf dan van laten leven?
Als een onderneming geen bedrijf kan zijn, klopt er natuurlijk ook niets van het schema...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens dit boek kun je een onderneming, een bedrijf en een organisatie noemen, alleen is de specifieke benaming voor een bedrijf dat de bedoeling heeft om winst te maken een onderneming. Alleen worden deze begrippen door elkaar heen gebruikt, en is het handig om te weten over welke vorm je het nu eigenlijk hebt, door de definitie van de termen op de juiste manier uit te dragen. Dus er zijn inderdaad bedrijven zonder winstoogmerk ;).. non profit bedrijven.. en daar zijn er genoeg van.. want winst hoeft niet het uiteindelijke doel te zijn. Winst is daarnaast niet het gene wat het bedrijf draaiende houdt. Je moet er voor zorgen dat je uiteindelijk uitkomt met de inkomsten en reservers opbouwen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat boek bijzonder verwarrend is.
Als een bedrijf geen winst maakt, waarvan moet het dan zijn reserves opbouwen?
Ik denk dat het niet voor niets is dat de algemeen gebruikte term 'non-profit organisatie' is en niet 'non-profit bedrijf'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We komen hier niet uit samen. Je mag alle ondernemingen een bedrijf en een organisatie noemen, maar om onderscheid aan te brengen in de benamingen kunnen wij inzien welke doelstellingen het heeft.

Andere antwoorden (2)

Een organisatie is heel algemeen, dat kan van alles zijn. Het is een groep mensen die samenwerken.
Instellingen en bedrijven zijn organisaties.

Een instelling kan ook weer van alles zijn maar over het algemeen wordt er wel een niet op winst gerichte organisatie mee bedoeld. Maar het kan evengoed een bedrijf zijn en dus een op winst gerichte organisatie. Een bank wordt bijvoorbeeld vaak een financiële instelling genoemd maar is dus wel degelijk gericht op winst maken.

Een bedrijf is altijd een op winst gerichte organisatie.

Helaas kan ik het niet duidelijker voor je maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, dus al die beursgenoteerde bedrijven zijn niet gericht op winst?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De spreektaal is hierin verwarrend. Het is een beursgenoteerde onderneming officieel gezien. Maar er zijn wel meer opvattingen zoals 'de overheid'.
meestal is een onderneming winstgevend toch?