Betaal ik belasting in Nederland wanneer ik op Malta woon?

Beste,

Wil graag naar Malta verhuizen. Heb afgelopen weekend op de Emigratiebeurs met Malta gesproken en ben hierin wat wijzer geworden betreft Malta, echter niet de gelegenheid gehad om bij BelastingDienst Nederland te informeren.

Situatie
Ik heb een eenmanszaak, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, ik onderneem in webshops en website beheer. Dit werk kan ik uitoefenen zolang ik maar Internet heb, waar ook ter wereld. Echter liggen de opdrachten in Nederland, Nederlandse klanten en uitbetaald op mijn Nederlandse rekeningnummer.

Stel dat ik op Malta woon dan werk ik daar niet, figuurlijk wel maar technisch gezien voer ik werkzaamheden uit in Nederland. Betaal ik hier nou wel of geen belasting over? BTW aangiftes zijn logisch maar wat betreft de omzetbelasting?

11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Het is nog maar de vraag of je de werkzaamheden in Nederland uitvoert. Zoals je zelf zegt: je verleent Internetdiensten over het Internet, dus feitelijk voer je de werkzaamheden uit op de plaats waar je kantoor houdt. Feitelijk werk je dus in Malta voor Nederlandse klanten.

Het is nog maar de vraag of je bedrijf in Nederland kan blijven bestaan. In principe is het zo dat als je niet in Nederland woont (je gaat emigreren), dat je alleen een onderneming in Nederland kan drijven als je hier in Nederland een vaste inrichting hebt. Dat betekent dat je hier een kantooradres hebt vanuit waar ook daadwerkelijk de onderneming (grotendeels) gedreven wordt.

Het is dus waarschijnlijk dat als u gaat emigreren, dat u het bedrijf mee naar het buitenland neemt. Het gevolg is dat uw inkomsten in Malta belast zijn. Voor de BTW gelden de Europese regels voor intracommunautaire prestaties. Dat betekent dat als u aan Nederlandse bedrijven levert, dat de BTW verlegd wordt naar de klant. Levert u aan particulieren rekent u de Maltese BTW.

Al met al kan dit wel een complex verhaal worden. U moet zichzelf informeren over de fiscale regels in Malta, en u moet ook goed advies inwinnen over het fiscaal voordelig verplaatsen van de onderneming. Succes!