Mag ik Guitar Pick Cards produceren (ivm met patent)?

De toelichting van je vraag was: "Oké, ten eerste zoek ik een reactie van iemand die er verstand van heeft en niet iemand die snel punten wil scoren.

Ik heb een idee ‘bedacht’, een plastic kaartje (soort bankpas) waar 3 gitaar plectrums uitgestanst zijn. Dit kaartje kan je zelf ontwerpen en zo je eigen plectrums maken.

Ik heb dit hele idee uitgewerkt, prototypes gemaakt etc. Maar ik dacht bij mezelf; zou dit niet al lang bestaan? Ik heb bij Google Patents gezocht en vond deze patenten:
http://www.google.com/patents?id=L9MIAgAAEBAJ&printsec=abstract&zoom=4#v=onepage&q&f=false
http://www.google.com/patents?id=kI4ZAAAAEBAJ&printsec=abstract&zoom=4#v=onepage&q&f=false
http://www.google.com/patents/US7078604?pg=PA1&dq=7,078,604&hl=en&sa=X&ei=2gPrUJ6DMbGZ0QWqtoCgAw&ved=0CDsQ6AEwAA#v=onepage&q=7%2C078%2C604&f=false"

Betekend dit dat ik het niet meer mag maken en mag verkopen? Of is dit een specifiek patent dat (zoals op de afbeelding) 2 plectrums bevat en mijn idee 3. Of mag ik het doorvoeren omdat mijn plectrums zelf te ontwerpen zijn. Tevens krijgt mijn idee een folie achterkant waar de plectrums aan blijven plakken.

Mijn vraag is dus; mag ik dit produceren omdat de patenten specifiek zijn en mijn product anders is?

[In de bijlage zie je mijn uitgewerkte idee]

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het eerste patent is een plectrum-houder ; iets heel anders dus. Iets dergelijks geldt ook voor de derde. Het tweede patent (jouw idee) is van 1999, en verloopt na 14 jaar, dus dit jaar. Normaiter betekent dat dat als het niet vernieuwd is, iedereen het mag produceren.
Je mag er echter niet opnieuw patent op aanvragen.

Het beste antwoord

Voor zover ik kan zien is je idee zo specifiek anders dan het (inmiddels bijna verlopen) patent uit je link, dat je daar zeker zelf mee aan de slag mag. Of je er ook octrooi op moet vragen, en of een US-patent ook wel voor Nederland geldt, kun je het beste navragen bij mensen die er ECHT verstand van hebben (dus niet op GV, want dat geeft geen wettelijke grondslag). De gegevens van jet Europees Octrooi Bureau vind je in e link ; daar kunnen ze je zeker verder helpen.

Het is een typisch klein gebruiksvoorwerpje met een niet idioot lange levensduur en lage productiekosten, dat op verschillende manieren en in verschillende versies inderdaad al aan de man gebracht wordt, (zie ook tweede link) en ik vraag me eerlijk gezegd af in hoeverre variaties op een redelijk uitgemolken thema uberhaupt nog gepatenteerd kunnen worden. Maar niet geschoten is altijd mis, en juist ook zonder dat je eerst iets hoeft te registreren kun je hier zeker wel een leuke markt voor vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, hier heb ik wat aan! Ik ga inderdaad even een paar telefoontjes plegen om er achter te komen of dit daadwerkelijk kan.
Wil toch even het idee toelichten; het is een nieuw concept. Je kan makkelijk op een website je eigen plectrums kunt ontwerpen in een pasje. Het is als het ware het beste uit 2 bestaande werelden, net zoals de vibrator en de tandenborsten te combineren. Eehm... juist. In ieder geval, bedankt voor je antwoord.