Faillisiment VOF. Naar buitenland wat nu?

Iemand die ik ken had een VOF bedrijf. Nu is deze failliet gegaan en is hij naar het buitenland gegaan. Zijn partner neemt deze schulden nu op zich omdat die gevluchte anders volgens partner 7 jaar met schulden zou zitten. Wat zijn nu de gevolgen voor hem en mag dit uberhaupt? Hij was al weg voordat bedrijf officieel failliet is gegaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Bij een VOF zijn beide vennoten aansprakelijk met hun prive vermogen voor de schulden van de onderneming.
Beide dus voor het volledige bedrag. Als de curator dus de volledige boedelschuld kan verhalen bij de ene vennoot dan kan het faillissement worden opgeheven.
De betalende vennoot kan dan wel de helft weer opeisen bij de andere vennoot.
Of iemand zich in het buitenland bevindt, maakt op zich niet zoveel uit. Op al zijn bezittingen kan gewoon beslag worden gelegd en daarna worden verkocht.