Wat is handiger zelfstandige ondernemer of firma onder b.v.?

Binnen 3 maanden tijd ga ik hopelijk een herenkapperszaak openen. Wat is verstandig: een zelfstandig ondernemer of onder een b.v.. Ik vraag dit omdat ik gehoord heb dat wanneer je na 1 november een zaak opent het veel gunstiger is om het onder een bv te doen. Maar wat is dan zo gunstig ?

11 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar is geen eenduidig antwoord over te geven. Het hangt erg af van de situatie.

Er zijn een aantal belangrijke factoren die meewegen. Een B.V. is een apart rechtspersoon en zolang u als bestuurder daarvan geen rare dingen doet, bent u niet aansprakelijk voor schulden die in het bedrijf zitten. Dat kan een groot voordeel zijn als de activiteit een bepaalde aansprakelijk met zich meebrengt. Als eenmanszaak bent u hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden die uit het bedrijf voortvloeien. Maakt u een grote schade? Dan kan het zijn dat u dit moet betalen uit privémiddelen.

Voor een kapperszaak lijkt mij de aansprakelijkheid beperkt: u werkt in de regel niet met (grote hoeveelheden) gevaarlijke stoffen en het risico dat u grote schade aan klanten toebrengt is te verwaarlozen als u uw vak beheerst. Dat lijkt me dus geen doorslaggevende factor. Maar daar zijn dan ook weer verzekeringen voor.

Dat kan overigens veranderen als u eraan denkt om personeel aan te nemen: werkgevers hebben diverse verplichtingen die een financieel risico kunnen vormen.

Een tweede factor is de winst die u verwacht te maken. Ondernemers voor de inkomstenbelasting, dus eenmanszaken, kunnen gebruik maken van diverse fiscale voordelen. Bij een B.V. ben je in loondienst bij je eigen bedrijf. Daar krijg je de ondernemersvoordelen niet. Daar staat tegenover dat bij hogere winsten een B.V. voordeliger is. Bij een eenmanszaak wordt het inkomen gewoon belast in het jaar waarin het genoten wordt: bij een B.V. kunnen grote winsten tegen de voordeligere vennootschapstarieven opgepot worden, bijvoorbeeld om later weer te investeren. Ik heb de discussie van diverse bedrijfsadviseurs, boekhouders en fiscalisten gevolgd en het lijkt alsof het omslagpunt rond de €100.000 winst per jaar ligt, waarbij dat afhankelijk van de situatie soms lager, soms hoger ligt.

Een bijkomende vraag daar is of u verwacht minstens €46.000 winst te maken: dit is namelijk het minimum bruto jaarsalaris dat u zich van de Belastingdienst moet uitbetalen. Dat is een forse drempel.

Voor deze twee factoren, en nog een aantal meer, kan u het beste eerst bij de kamer van koophandel langsgaan voor algemeen advies, en vervolgens een fiscalist raadplegen om uw persoonlijke situatie aan voor te leggen. De advieskosten van de fiscalist zijn, als u het bedrijf start, als kosten van de winst af te trekken, ook als u ze voor het starten van de onderneming maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is geen doen om alle voors en tegens van een BV
versus een eenmansbedrijf..........en andere mogelijkheden hier op te sommen.

Bovendien hangt dat af van te veel persoonlijke omstandigheden die wij natuurlijk niet kennen.

Ben je al bij de Kamer van Koophandel geweest.
Die zijn er voor dit soort vragen.

Elk jaar starten zo’n 100.000 mensen een bedrijf in Nederland. Denkt u ook aan een eigen bedrijf? Alle vragen waar u tegenaan loopt, kunt u kwijt op de Startersdag, zaterdag 3 november op veel plaatsen in Nederland.

http://www.kvk.nl/bijeenkomsten/startersdag-zaterdag-3-november/?gclid=CIL10Znc7LICFUfKtAod4goA6g#kaartWeergave

Voor die tijd is het handig om een Starterspakket te bestellen.
http://www.kvk.nl/ondernemen/bedrijf-starten/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Firma onder BV bestaat niet. Of je bedoelt een vennootschap onder firma of een BV.
In het algemeen is het voordeliger om aantal jaren als eenmanszaak of v.o.f. te draaien om reserves op te bouwen en te profiteren van de voordelen van de startende ondernemer in de inkomstenbelasting.
Laat je verder door een deskundige voorlichten

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat gunstiger is dat je minder kapitaal in de vorm van geld hoeft in te brengen.
Als je eerst als ondernemer goodwill opbouwt dan kun je later bij oprichting van een bv volstaan door nog minder geld in te brengen maar dan in de vorm van goodwill