Mag je een loterij starten om je koophuis te verloten?

Stel ik verkoop 4000 lootjes voor € 100,- per stuk. De winnaar krijgt mijn huis. Is dit toegestaan en kan je als particulier een loterij bedrijfje beginnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Los van de vraag of het wel of niet mag moet je je eerst afvragen of het zin heeft.

Om een vergunning te krijgen voor een incidentele loterij moet je aan een aantal voorwaarden voldoen.
De belangrijkste zijn:
* het doel van de actie moet een algemeen belang zijn;
* de afdracht aan het gekozen doel moet ten minste 50% van de opbrengst van de verkochte loten bedragen;
* de vergunning voor een incidentele loterij is maximaal 6 maanden geldig;
* er mogen maximaal 13 trekkingen plaatsvinden.

Daarnaast zadel je de winnaar op met problemen;
want hij/zij zal kansspelbelasting moeten betalen over de totaal waarde van het gewonnen object. (Er zijn voorbeelden bekend waar de winnaar hiervoor een hypotheek heeft voor moeten afsluiten). Wil je dit op je geweten hebben?

Verder zul jezelf ook in de problemen komen omdat je minimaal die 50% aan een doel moet geven voor algemeen belang en kun je dus je eigen hypotheek waarschijnlijk nog niet aflossen en blijf je hiervoor dus gewoon een deel betalen. Bijkomend nadeel is dat je dan ook geen huis/onderpand meer hebt.

Onlangs is er nog een loterij in ophef geweest waar een kasteel wordt verloot. Justitie heeft dit verboden omdat het in strijd is met de wet op de kansspelen. Kansspelen mogen in Nederland alleen worden gehouden door organisaties met een vergunning, zoals bijvoorbeeld de Staatsloterij.

Via een buitenlandse omweg wordt het echter nu wel verloot. Het is dus wel mogelijk, maar dan zul je een notaris en advocaat in de hand moeten nemen om e.e.a. uit te zoeken en te organiseren. En daar ben ik bank dat je andere (overgebleven) 50% naar toegaat om de kosten te dekken.......

Life is good;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Heb deze week op internet gelezen, dat een stel dit had gedaan met hun zomerhuis in afrika.

In dit artikel stond ook dat het gewoon legaal is wat de twee deden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een link naar dat artikel? Ben wel benieuwd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was geen zomerhuis, dat was hun zoveelste huis in Zuid Afrika. Die mensen wonen daar en vallen dus onder de Zuid-Afrikaanse wetgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets dacht ik al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is de link http://www.nu.nl/opmerkelijk/2143646/nederlander-verloot-villa-in-zuid-afrika.html het betreft hier een Nederlandse man en een Belgische vrouw
Volgens mij mag dat niet. Kanspelbelastingen enzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn weten mag je je huis in Nederland niet verloten, omdat je dan onder de wet kansspelen valt.

Echter: Je mag wel een kruiswoordraadsel opstellen en verkopen met de hoofdprijs een huis geloof ik. Dan is het een wedstrijd, waar je prijzen voor weg mag geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat verboden of zijn er vele regels bij gemoeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hiervoor zal je toestemming moeten vragen bij het ministerie van Justitie. Dat deze toestemming zal verlenen is al zeer twijfelachtig. En al helemaal als je er winst mee wil behalen.
In onderstaand voorbeeld eis Justitie bijvoorbeeld dat alle opbrengsten aan een goed doel gegeven wordt.
Toestemming is dus al lastig, maar er wat aan overhouden nog lastiger ;-)

Dat het Nederlands-Vlaamse echtpaar dit wel kon doen is omdat die onder de wetgeving van Zuid-Afrika vallen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog wat extra info gevonden van Justitie, zie link 2

Incidentele loterijen

Om een vergunning te krijgen voor een incidentele loterij moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. De belangrijkste zijn:

* Het doel van de actie moet een algemeen belang zijn en mag niet om een commercieel belang gaan.
* De afdracht aan het gekozen doel moet ten minste vijftig procent van de opbrengst van de verkochte loten bedragen.
* De vergunning voor een incidentele loterij is maximaal zes maanden geldig.
* Er mogen maximaal dertien trekkingen plaatsvinden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dus zou je toestemming kunnen krijgen als je 200.000 afstaat aan een goed doel :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als toevoeging: je zult allereerst toestemming aan moeten vragen bij je hypotheekverstrekker !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vorm (al in verschillende landen geprobeerd) is bij de wet verboden in alle EU lidstaten.
In oostenrijk werd een huis verkocht en de koper werd aangeslagen vanwege het verworven kapitaal én de koper werd eveneens aangeslagen.
De staat was hier dus de grote winnaar. Er werd door beide parijen een rechtszaak aangespannen en de jurisprudentie is door Brussel overgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel een enorm leuk idee! Maar of het mag? Geen idee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan.
Je moet een bedrijf beginnen. kamer van koophandel inschrijven. en dan misschien wel.