Ik wil samen met een vriend op zaterdag en in de zomervakantie bijklussen als schilder. Klopt het dat ik me in moet schrijven bij de KvK?

Moet ik naast een kvk inschrijving nog met andere zaken rekening houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Ik zou een goede aansprakelijkheidsverzekering nemen. Het kan een dure grap worden als je een pot verf omstoot op een net nieuw gelegd terras. Ook moet je jezelf verzekeren tegen ongevallen. Stel dat je van een steiger of ladder valt, dan zal iemand de (hoge) ziektekosten moeten betalen.

En als je een paar zaterdagen wilt bijklussen, zou ik me niet melden bij KvK. Wordt het serieus werk, dan wel.

En uiteraard ook even naar de belastingdienst bellen. Zwart schilderen willen er maar weinig...
12 jaar geleden
Er zijn twee instanties waar jullie mee te maken krijgen: de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel.

De Kamer van Koophandel registreert bedrijven, stichtingen en verenigingen. Om je daar in te schrijven is het dus de vraag of je een onderneming drijft. Mijns inziens doe je dat niet: een paar keer bijklussen op een zaterdag in de zomer maakt nog niet dat je een onderneming drijft. Zie bron 1 voor de richtlijnen die de KvK aanhoudt. Let daar vooral op de "Extra richtlijnen" Je hoeft je dus niet aan te melden bij de KvK.

Dan de vraag wat de Belastingdienst met jullie wil. Deze kent twee verschillende belastingsoorten, de omzetbelasting en de inkomstenbelasting, met elk een eigen set criteria. Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting? Mijns inziens niet: jullie voldoen niet aan het criterium voor de hoeveelheid tijd die jullie in de onderneming steken. (Criteria te vinden in bron 2). Het gevolg is dat jullie bij de inkomstenbelasting geen recht hebben op de zelfstandigenaftrek. Je geeft je extra inkomsten (inkomsten minus kosten) op als 'Resultaat uit overige werkzaamheden'.

Dan rest nog de vraag of jullie ondernemer zijn voor de omzetbelasting (BTW). Het antwoord hierop is mijns inziens 'ja'. Jullie oefenen zelfstandige werkzaamheden uit. Jullie hebben nevenwerkzaamheden naast een baan in loondienst. Jullie werken regelmatig (lees: een aantal zaterdagen) als ondernemer. Dat betekent dus dat jullie BTW moeten rekenen over jullie werkzaamheden. Jullie kunnen ook de BTW aftrekken voor kosten die jullie voor je werkzaamheden maken.

Dan over de samenwerking: voor bijklussers is er geen samenwerkingsverband. Ja, jullie kunnen er alsnog voor kiezen om een vereniging onder firma (vof) op te starten (probeer daar de KvK van te overtuigen), maar het biedt geen voordelen. Beter is het als jullie besluiten om ofwel apart te factureren aan jullie klanten (iedereen 50/50 of wat dan ook), ofwel om een van jullie de facturen aan de klanten te laten sturen en onderling factureren jullie naar elkaar (vergeet daarbij niet de BTW).

Dus: neem ieder voor zich contact op met de Belastingdienst om een BTW-nummer aan te vragen. En lees je in over de administratieve verplichtingen voor de BTW.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je als zelfstandige gaat werken wel dan als zzp-er.
Ga je bij een bedrijf werken dan ben je in loondienst en dan moet het zeker niet.