Ik wil in een dorp een winkeltje beginnen. Wat is origineel en kan toch draaien buiten gangbare winkeltjes?

Bakkers, slagers, schoenen, sport, snoep, klus, e.d. zit er al. Is er iets wat wel al in steden zit en niet op het platteland?

Het is meer als iets erbij, gewoon voor de leuk.

Toegevoegd na 14 uur:
bedankt voor de input zover!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg door het stellen van deze vraag een beetje mijn twijfels of het winkeltje wel wat gaat worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel hoor.... de ruimte heb ik, vergunningen bestemming etc ook, tijd heb ik, hoeft niet iets op te leveren in beginsel, gewoon iets voor de hobby

Antwoorden (17)

mediamicrcomarkt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een "mediamarkt" met alleen de best verkopende en grooste aanbiedingen van de mediamarkt. in kleinere dorpen is er vaak geen echte mediamarkt te bewerksteliggen begrijpelijkerwijs. dus een soort AH to go maar met als concept multimedia.
Ook daar zal aan computer gerelateerde dienstverlening behoefte zijn.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er echt van leven moet zal het moeilijk zijn in een dorp.
Misschien iets in tweede hands kleding,en porselein ,kleine dingetjes,en die weinig investering nodig hebben.
Maar het ligt er helemaal aan ,hoe jij het op wilt zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt. (min is niet van mij)
ga op onderzoek uit en vraag aan de bewoners wat voor soort winkel ze missen in het dorp
Zo kom je er achter waar er behoefte aan is

Toegevoegd na 44 seconden:
je kunt ook combinatie winkel beginnen dus van aales een beetje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
juistem, een goede business begint bij goed onderzoek. Heel simpel.+
Benodigdheden voor de hennepkwekerij.
Er zijn nogal wat kwekerijen, maar heb op het platteland nog geen winkel met telersbenodigheden gezien.

Toegevoegd na 1 dag:
Een zeevisaquarium winkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben je op zoek dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik niet, ik heb alleen cactussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tsja, porno zal ook wel lopen maar ik wil wel een winkeltje waar kinderen ook kunnen komen
Een aantal zaken zijn belangrijk voor je begint.

Hoeveel inwoners heeft het dorp?
Is het er toeristisch?
Waar is behoefte aan?
Hoever ligt de eerste grote stad?
Wat mag en wat mag niet binnen het bestemmingsplan?

Als je dit allemaal duidelijk hebt, dan zou ik gaan voor een winkeltje waar je passie ligt. Als je iets gepassioneerd doet zal het altijd beter gaan dan wanneer je alleen maar iets wilt verkopen omdat je daar geld in ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een 2e hands winkeltje
je gaat de gratis spullen bij de mensen ophalen of je laat ze brengen en jij verkoopt ze in je winkel
kennissen van ons hebben ook zo n winkel en het loopt er storm vooral in deze tijd dat de mensen toch iets minder te besteden hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon in een dorp en hier missen we;
schoenenwinkel, kantoor en/of boekhandel, kadoshop, fotowinkel, juwelier of leuke sieraden winkel, echte groentewinkel enz.
Kortom vragen wat de mensen willen en dan is het nog de vraag of het lukt de winkels komen en gaan hier omdat ze niet echt een grote omzet kunnen halen.
Informeren dus en klein beginnen met niet te veel op voorraad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zou kunnen denken aan een combinatie van kadoshop , goedkope blingbling-sieraden, wenskaarten en pakjespapier, tijdschriften en huisversierspulletjes en luxe badspulletjes : dan ruikt het ook gelijk lekker, als je binnenkomt. In het seizoen dan kerst-spulletjes, paasversierselen, enz. Echt zo'n snuffelwinkeltje, waar je binnenloopt om een verloren kwartiertje op te vullen, en toch altijd met iets leuks naar buiten gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, van alles een beetje zodat de variatie mensen blijft trekken.
Een cadeauwinkeltje, met leuke cadeatjes en hebbedingetjes, een beetje afhankelijk van het type dorp.
Anders een wereldwinkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@InekevL: gaaf, een wereldwinkel+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wereldwinkel... poeh, nee dat is me te geitenwollensokken (er is er al een lees ik net)
Onderzoek eerst de behoefte, vraag je omgeving, vraag via Hyves e.d. aan mensen aan je dorp wat ze missen. Wellicht hebben jullie een dorpsraad of dorpsvereniging? Zij kunnen je mogelijk meer vertellen. Daarnaast, als je al iets gaat ondernemen, doe er een webwinkel bij; een groter bereik heb je dan, ook voor mensen buiten je dorp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bloemenwinkel beginnen, en het gezellig en warm maken.
Leuke bloemstukjes maken in rieten mandjes en de zaak opleuken met spiegels, moderne klokjes, en snuitserijen.
Bij ons in het dorp is ook zo'n winkeltje, en het loopt als een tierelier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IJswinkels doen het over het algemeen super goed.

Maar verkoop dan ook wat originele smaken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat vaak goed loopt zijn bijvoorbeeld een theehuis of een koffiehuis. Vaak slaan dit soort dingen wel aan ondanks dat sommige producten wel eens duur kunnen zijn.

Vooral voor verjaardagen en kadootjes worden hier veel dingen gehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kleine kadootjeswinkel voor kinderverjaardagskadootjes tussen de 5 en de 15 euro. Knutseldoosjes, auto'tjes, zandbakmeuk, sieraden, kleine spelletjes, wat stripboeken en tienertijdschriften (alhoewel: die 'bederven' snel).

Je loopt het risico dat je clientele doet wat ik ook doe: één keer groot inslaan bij de Action.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een luxe als je als hobby een winkeltje kan beginnen.
Lijkt mij enig...Is het een groot dorp? Zijn er hotels en restaurants, toeristische atracties, zodat er behoorlijk wat aanloop is van buiten het dorp?
Dat bepaalt of je je kan richten op het dorp, of
op mensen die van buiten naar het dorp komen.
Ligt je locatie aan de doorgaande weg? Met parkeergelegenheid? Zo ja, dan heb je kans op meer passanten die wel even willen stoppen.

Heb je nog een hobby? Of vriendinnen die leuke creatieve dingen maken die te verkopen zijn?
Een winkeltje met hobby-artikelen, maar dan niet zo stijf als pipo's. Zelf zou ik wel een moziek-winkeltje willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zag op vakantie een zeer leuk en knus winkeltje dat liep als een trein Het was een boeken en platenwinkel en alles ja echt alles kostte 1€ zoiets moet je ook doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een euroshoppertje... veel leuke dingen voor weinig.
Deze zat bij ons in het vakantie dorpje, maar is helaas wel al weer weg.
Trouwens net als heel veel kleine winkeltjes die het in een klein dorpje niet overleven, bedenkt dus goed bij wat je doet.

Je kan beter een internet winkeltje beginnen en dan een winkeltje in het dorp als uitvalsbasis/ kantoor gebruiken.
Zo combineer je 2 goede dingen.

Zo is hier iemand met een lingerie site begonnen en heeft nu een eigen winkeltje omdat haar huis te klein werd voor alle bestellingen.

Verdiep je er wel goed in want er komen heel veel kosten bij ( boekhouder, vaste lasten, vergunningen, verzekeringen, reclame etc etc etc)
En als je falliet zou gaan ben je verder van huis helaas.
Succes!