Hoe moet je sociale media als bedrijf gaan benutten? 100% commercieel werkt niet, hoe is het dan wel efficiënt in te zetten?

Loop stage bij een bank, hier ben ik belast met een stukje Online Marketing. Ik kan alleen geen antwoord verzinnen op bovenstaand vraagstuk. Iemand een idee hoe sociale media in te zetten zijn zonder dat het verkeerd overkomt?

Alvast bedankt!

Jeroen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vergaar allereerst kennis met betrekking tot social media. Het kennisniveau is vaak niet al te hoog omdat het een relatief nieuw "iets" is. Stort je er niet in voordat je exact weet wat het is en kan. Aan je vraag te merken heb je je er niet genoeg in verdiept.

Zorg er dus voor dat je weet waar je het over hebt.Wat je je allereerst af gaat vragen is wat je met social media wilt bereiken, een duidelijke en heldere strategie is een vereiste. De mogelijkheden zijn eindeloos, mits je weet wat je wil. Wil je awareness creeren, wil je achter de wensen en behoeften komen van je klant, wil je de dialoog aangaan? Vraag je dit eerst af voordat je eraan begint! Het is een middel en geen doel op zich.

Zorg er daarna voor dat je weet waar je doelgroep zich bevind. Je kunt bijvoorbeeld de hele dag Hyves afspeuren naar verhalen over je bank, maar dit heeft natuurlijk geen zin als je doelgroep zich over het algemeen op Facebook begeeft. Lokaliseer je doelgroep.

Selecteer je tools, je social media tools. Zorg dat deze passen bij je marketingstrategie, je wilt immers weten wat er over je gezegd wordt op het web. Zoek een tool en programmeer deze zo dat op het web gezocht wordt naar bepaalde zoekwoorden. Op deze manier kom je erachter wat er speelt onder je doelgroep en kun je hierop inspelen.

Twitter is een eenvoudig medium om mee te beginnen. Start een account en en speur twitter af naar zij die over jouw bank praten. Start een dialoog met deze mensen en stel je begripvol op, ga niet in de verdediging maar hoor ze uit. Geef ze het gevoel dat er naar ze geluisterd wordt en wees daadkrachtig.

Verder raad ik je aan enige literatuur aan te schaffen en je er echt goed in te verdiepen alvorens je ermee begint. Op het moment krijg ik colleges van experts op het gebied van Online Marketing en social media is daar een belangrijk onderdeel van, 2 weken terug heb ik hier een erg interessante presentatie over gehad. Stuur me ander even een pm met je email daarin, mocht deze presentatie online worden gezet op sharenet (intranet van mijn school) dan mail ik hem je.

succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om op de eerste plaats op die plek bij de bank te gaan zitten waar je ondernemers kunt ontvangen en te luisteren wat ze je te vertellen hebben.Dat alleen al is sociaal.Je ervaringen noteren en met je chef gaan bepraten.Desnoods ook eens stage gaan lopen bij bedrijven (de middelgrootte en de kleinere)Dan pas conclusies trekken en efficient uit proberen te zetten.