Ik heb een folder laten drukken en er staat een drukfout in. Bij het woord "installatie" staan 3 lll in plaats van ll. Opnieuw bestellen of bezorgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het hangt er vanaf of jij zelf die drukfout veroorzaakte door de tekst zo aan te leveren, of dat de drukkerij de veroorzaker is. In het tweede geval zijn zij namelijk te verplichten de opdracht over te doen om 'm foutloos af te leveren. In het eerste geval zou ik die extra kosten voor dat ene elletje maar laten zitten en ze gewoon bezorgen. De meeste lezers zullen er niet over vallen.

Het lijkt me vervelender als er maar een 'l' stond i.p.v. drie. Als het al op valt ziet men duidelijk dat het een typefout is en daar zal men niet zo zwaar aan tillen als aan een schrijffout.

Vervelend, maar ga er maar vanuit dat 80% het niet zal merken. Zeker mensen die veel online zijn, lezen geen teksten maar scannen teksten.

Als ik een folder in mijn brievenbus krijg van iemand die diensten aanbiedt en daar zit een typefout in, dan is wel mijn eerste gedachte "zijn werk zal ook wel niet veel soeps zijn als dit al niet eens goed gaat". Als het een "kinderfolder" is voor de voetbalvereniging of zo, dan maakt het me niet zo uit. Dus het is helemaal afhankelijk waar de folder voor is.

Zijn altijd een beetje lullige foutjes maar, er gaat, zeker aan echt drukken, maar ook het digitale printen, liefst wel altijd een proef PDF en/of print aan vooraf die je evt. goedkeurt. Zit er bij verrassing later toch zo'n foutje in is het vaak acceptatie met optioneel wat korting, of overmaken. Dit afhankelijk van hoe ernstig c.q opvallend of storend het is en de tijdsdruk. Leuk vak maar foutjes zijn zo gemaakt, 30 jaar graficus/DTP en gelukkig weer actief.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100