Wat is de meest efficiënte en servicegerichte manier om boodschappen aan de kassa te verwerken?

Ik stond vanmorgen in de supermarkt en raakte geirriteerd door de wijze waarop de cassiere te werk ging. Ze wachtte tot de klant alle boodschappen uit de kar op de band had liggen en begon toen pas met scannen. Dat was handig voor haar en service voor de klant die de boodschappen na de kassa direct in de tas kon doen was het argument. Mijn tegenargument was dat dat gold voor die ene klant, maar de zes erachter daar wel extra lang op moesten wachten. Ik zag het alle cassieres doen en het leek dus beleid van de supermarkt. Ik wil de filiaalmanager hierop aanspreken, maar wat vind jij de handigste methode om de boodschappen bij de kassa af te rekenen? Klant voor klant behandelen en pas doorgaan als de kassa vrij is, of alle boodschappen in één stroom van diverse klanten verwerken.

14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ik heb een bijbaan bij AH, en daar werk ik inmiddels 6,5 jaar. In die jaren ben ik mijn eigen tactiek gaan ontwikkelen.
Ik wacht overigens NOOIT tot mensen alle boodschappen er op hebben gezet.
Als men net aansluit aan mijn kassa en er niemand voor hem/haar is, dan moet deze persoon de boodschappen nog opladen. Ik vraag dan altijd even: zal ik even wachten tot u de zware dingen er op hebt gezet? Vaak vinden mensen dat prettig, omdat ze anders het gevoel hebben te moeten haasten om alles er zo snel mogelijk op te gooien (en daardoor de broden bijvoorbeeld het eerst op de achterband liggen terwijl die het best achteraan kunnen liggen).
Als mensen gewoon in een rij staan begin ik gewoon met scannen. Ik leg daarbij altijd de lichte breekbare dingen (zoals brood, eieren en chips) aan de zijkant van de band (dus waar de rolband niet is).
De zware dingen leg ik op de band en die rollen dus gelijk naar achteren. Het voordeel daarvan is, dat de zware dingen de lichte dingen niet pletten (omdat ze niet eens in de buurt komen van die dingen, omdat die niet op de rolband liggen. Bij heel veel boodschappen of als het aan de zijkant niet meer past leg ik het er vaak bovenop. De rolband rolt dan vaak toch al niet meer en er kan dan niets tegenaan komen.

Als mijn achterband vol is (soms na 1 klant met veel boodschappen, soms na 2 (aan allebei de kanten boodschappen) vraag ik aan de klant erna of hij /zij misschien de boodschappen aan wil pakken als ik ze over de balie heen geef.
Zeker als je rijen tot aan de middengang hebt, is het echt een must om door te blijven werken. Het is totaal niet tijd-efficient om te wachten tot de achterband leeg is. Zeker niet als er een oudere vrouw aan het werk is die langzaam opruimt. De mensen in de rij willen gewoon graag geholpen worden en niet wachten en ik denk dat je dat op deze manier goed op kunt lossen.

Misschien kun je dit dus als tip geven bij de winkel waar jij je boodschappen doet, het lijkt me allesbehalve de bedoeling dat klanten geirriteerd raken omdat het zo lang duurt (ondanks het feit dat het bedoeld is om mensen hun boodschappen beter in te laten pakken).
Je voorkomt dit dus door efficient op de achterband te laden.

Hopelijk heb je er iets aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik vind het ook prettiger om alles in één stroom af te werken. Vooral omdat je, bij sommige kassa's waar geen ruimte is voor twee klanten om de boodschappen in de tas te doen, anders zo lang moet wachten. Zeker als je voor een pak melk gaat maar de persoon voor je met een hele volle kar staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, kwestie van ruimte ook aan de uitpakkant lijkt me, zonder die informatie is er weinig over te zeggen en wanneer het normaalgesproken niet zo druk is dan snap ik de klantvriendelijkheidswens wel.

Het handigste is alle boodschappen voorzien van een rfid-chip en in de winkel al je boodschappen in de tas en/of zak stoppen en dan door de poortjes lopen. Alles wordt netjes gescand en 10 seconden later kun je beginnen met pinnen. Welke kassiere?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik haast heb dan heb ik liever dat ze gewoon doorgaat. Want zo duurt het wel langer. Soms is het alleen wel irritant dat mijn boodschappen bij die van een ander liggen en je soms dan met 2 mensen tegelijk staat in te pakken.
Maar wanneer ik niet zoveel haast heb is dat wat je vanmorgen meemaakte wel prettiger. Kan je rustig alleen inpakken en heb je geen last van anderen. Ik wist niet dat daar beleid voor bestond. Ik dacht die kassieres doen maar wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dat cassieres maar wat doen dacht ik ook altijd, maar vanmorgen had ik voldoende tijd om me te verbazen dat dat kennelijk niet zo is ;-( En als je geen haast hebt maakt het idd niet uit, maar ik ga er van uit dat de meeste mensen zo snel mogelijk langs de kassa willen en het niet de cassiere is die bepaald of ik wel of geen haast mag hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das waar! Dat kunnen ze niet aan je neus zien
Een efficiënte cassiere begint meteen met de eerste boodschappen al te scannen, zodat de wachttijden van andere klanten zo kort mogelijk zijn.
En een efficiënte klant bereid zich daarop voor en pakt de boodschappen zo snel mogelijk in, desnoods eerst in de kar en daarna pas in de tassen (dat kun je ook elders doen).
Lange wachttijden zijn erg irritant en dit is een supermarkt die ik zou boycotten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ik zou m ook het liefst boycotten, maar de spullen zijn er verder goed en de winkel is aan de overkant van de straat waar ik woon. Een alternatief zit op minstens 3km afstand. Mijn voornemen is de filiaalmanager er vriendelijk op wijzen dat de beoogde serviceverlening averechts werkt in de hoop dat hij/zij het daarmee eens is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat lijkt me dan een goed idee!
Die filiaalmanager mag z'n beleid wel eens aanpassen wat betreft het afrekenen bij de kassa. De manier waarop het nu gaat zoals je beschrijft kan natuurlijk niet. Duurt veel te lang. Gewoon alle boodschappen in één stroom scannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je schetst is inderdaad weinig efficiënt. Het kan het beleid van de desbetreffende supermarkt zijn, maar het is in strijd met 'de leer der processen'. Om klantafhandelingen zo snel mogelijk te laten plaatsvinden, zou de cassiere gelijk moeten beginnen met scannen. Het tegenargument over het inpakken van de boodschappen is begrijpelijk, maar vrijwel alle supermarktkassaloopbanden hebben een scheidingsplank, waarmee de klant z'n boodschappen van die van de volgende klant gescheiden kunnen worden.

Vaak ben je ook nog niet klaar met inpakken voordat je afrekent. De meeste mensen rekenen dan ook eerst af om daarna verder te gaan met inpakken, zodat de volgende klant geholpen kan worden. Dit zouden de cassiere dan ook niet toe moeten staan, omdat de volgende klant dan ook niet direct kan beginnen met inpakken van zijn/haar boodschappen, omdat jij daar dan nog staat. Dit zou ellelange wachtrijen als resultaat hebben. Gezien het feit dat je ongeveer even snel inpakt als de cassiere scant, is het geen enkel probleem om producten op de loopband te beginnen te scannen als jij ze er nog aan het opleggen bent.

Stel dat je meer boodschappen heb dan in een keer op de band passen, dan zal de cassiere toch ook moeten beginnen met scannen zonder dat jij aan de andere kant staat in te pakken...

Raar beleid..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het prima zo:

Dit lijkt me alleen van toepassing bij de 1e klant. Want zodra de band gaat lopen kunnen de mensen daarachter hun boodschappen op de band kwijt.
Daarmee is jouw argument niet van toepassing. En dat er in 1 klap 6 klanten zijn aan de kassa lijkt me onwaarschijnlijk.

Zelf vind ik het wel prettig als ik tijd krijg om na het afrekenen de boodschappen in mijn tas te doen. Zonder dat de volgende klant zich alweer aanbiedt.

Als er 6 klanten zijn, zal er een nieuwe kassa open moeten gaan.

Voorlopig vind ik de AH het efficiëntst. Met hun zelfscan systeem. Geen rijen. Boodschappen direct in je tas en niet in de kar, weer uit de kar en in de kar en uit de kar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Yep, mijn voorkeur gaat ook uit naar AH, die doen het goed naar mijn idee. Maar er waren wel degelijk 6 klanten in de rij en dat komt voornamelijk omdat er in de ochtend slechts 2 van de 8 kassa's bemand/bevrouwd zijn. En de klant voor me had voor 130 euro, ik voor 14 maar ik kon pas beginnen tot de volledige kar voor me leeg was en de boodschappen op de band lagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6 klanten aan de kassa onwaarschijnlijk? Huh? Ik heb dat zo vaak meegemaakt. En dat dan automatisch er een kassa geopend wordt is voor mij wishfull thinking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, jij komt zeker niet bij de supermarkt in de buurt van groot OV net nadat alle kantoren dicht gaan! Van zes klanten voor me kijk ik echt niet meer op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom in supermarkten die met 3 wachtenden een nieuwe kassa wordt geopend. Soms moet je dan op de deurbel drukken.
Mij interesseert het geen bal hoe ze het doen. Het is hun werk dus zij weten wel hoe ze kassa moeten draaien. Die tien seconden kan ik ook prima wachten. Noem me maar lui, maar ik kan onmogelijk de moeite nemen om aan dit soort dingen ergeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig toch iemand die de tijd voor je neemt? Het scheelt een hoop geplette koekjes en brood. Ik vind het ergerlijk dat ze gelijk beginnen als er nog maar 1 ding op de band ligt. En het is wel efficient, want na de eerste klant is de band gevuld en kunnen ze gelijk doorgaan.

Ik heb een keer 3 dingen teruggedaan omdat ze geplet waren, (koekjes, bolletjes en bananen). Ik was toen hoogzwanger, er was nog een klant voor mij aan het inpakken en ik had al een paar keer tegen haar gezegd dat ik niet zo snel kon, en wat breekbare dingen opzij gelegd. Toch ging ze stug door, en of ik de dingen wel even bij de servicebalie terug wilde doe want het was zo druk, nou nee dus, ik wilde ze niet betalen. Ze sputterde ook nog iets van dat zij ze zo toch ook niet meer konden verkopen, nou het was niet mijn schuld dacht ik.Dat schoot dus lekker op....Dan liever iemand die iets meer de tijd voor je neemt. En als je je er al te veel aan ergert moet je misschien op minder drukke tijden boodschappen gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Er was helemaal niemand vóór de klant die voor me in de rij stond. Het was niet zo dat de bak na de kassa vol lag, die was helemaal leeg. En toch begon de cassiere pas te scannen nadat t laatste dingetje uit de kar op de band lag. Maar het effect van geplette spullen herken ik wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen heeft de luxe van boodschappen doen op minder drukke tijden.
Eerst de klanten weghelpen met de minste boodschappen. Dit verkort de totale rij het snelst en de gemiddelde wachttijd. Alle cassieres krijgen opdracht van de leiding om alle boodschappen vanuit de kar op de band te leggenen dan pas te beginnen in verband met diefstal