klopt de uitspraak: 'zolang er eigen vermogen credit op de balans staat is een onderneming solvabel'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
het eigen vermogen staat altijd credit op de balans of het nu positief of negatief is.

Antwoorden (3)

het eigen vermogen + de vorderingen (debiteuren) minus de nog te betalen facturen (crediteuren) als dit positief is spreek je van solvabel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Er bestaan nog overige schulden en leningen.
Niet altijd.

Bij b.v banken en verzekeraars worden er ook eisen gesteld met betrekking tot de omvang en de "kwaliteit" van het eigen vermogen. Door dergelijke aanvullende eisen kan het voorkomen dat er wel eigen vermogen is, maar het bedrijf toch niet solvabel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bedrijf is solvabel als
Eigen vermogen gedeeld door totaal vreemd vermogen
Goed is tussen de 0.25 en de 0.5
ronron1212