1.Een goed logo moet je kunnen verkleinen tot circa 2 mm zonder dat er informatie wegvalt of dat het logo niet meer te herkennen is.

2. Bij het ontwerpen van een logo beperk je je tot het gebruik van maximaal 2 (pms-) kleuren.

3. Een goed logo moet ook in diapositief afgebeeld of helemaal in zwart afgebeeld kunnen worden.
Laat teksten, foto's en illustraties weg uit het logo, om reden van punt 1. Less is more... Bovendien wil je dat het logo 'blijft hangen' bij het publiek. Hoe eenvoudiger en krachtiger de vorm, hoe beter het logo blijft 'hangen'.

4. Een goed logo straalt de aard van de onderneming waar het voor bedoeld is, uit. Of het geeft bondig weer welke dienst of product de onderneming levert. Een voorbeeld: Het NS logo heeft een gestyleerde 'wissel'.
Uiteraard is de herkenbaarheid een kenmerk van een goed logo. Helaas weet je pas of je logo herkenbaar is als je het al een tijd in gebruik heb. Als je bij het maken van een logo rekening houdt met bovenstaande, kom je al een heel eind, en vermijd je beginnersfouten.

Tenslotte een tip voor het geval je zelf een logo wilt ontwerpen: Doe dit niet in een fotobewerkingsprogramma! Doe dat in een programma dat 'vector-gericht' is. Alleen dan creeer je iets dat bruikbaar is. Bewaar het logo als een eps- bestand. Nooit als een tiff, gif of jpeg bestand! Een goed programma hiervoor is Adobe Illustrator.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Herkenbaarheid, niet aanstootgevend, in één oogopslag duidelijk, dus geen lange lappen tekst of onleesbare tekens en indien origineel in kleur ook gekopieerd in zwart-wit dus nog aantrekkelijk en herkenbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat het persoonlijk is en opvalt,dat mensen je herkennen op een gegeven moment alleen al aan je logo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat je het onthoud. Net zoals een goed liedje. Verder moet je goed letten op kleuren, en een overzichtelijk plaatje.

Kijk eens op deze site:
http://www.lancelots.nl/marketing/huisstijl/tips
er staat een hele hoop uitleg. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenbaarheid is mijn inziens de meest belangrijke eigenschap van een bedrijfslogo. Deze komt namelijk telkens terug; op het pand, het briefpapier, de bedrijfswagens, reclames etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het ontworpen lijkt te zijn door een 4 jarig kind, en alhoewel zeer herkenbaar, moeilijk uit het hoofd na te tekenen is.

Probeer het NS logo maar is;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goed bedrijfslogo moet opvallen in de massa, maar toch simpel en eenvoudig te herkennen en/of te onderschijnen zijn. En het logo moet iets zeggen over de bedrijfsnaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Passend bij de bedrijfsspeciallisatie
- Inspirerend
- Schaalbaar (Op elke grootte te gebruiken & herkenbaar)
- Herkenbaar
- Eenvoudig
- 'warm gevoel factor' hebben (DAAAR wil ik werken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-'T URL van de website kan je er in zetten - of er heel makkelijk uit af te leiden. Of in elk geval: als er letters in zitten, dan moeten die goed leesbaar zijn.
-Niet te ingewikkeld - dat blijft niet hangen bij de mensen
-Niet te schreeuwerig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenbaar, pakkend en opvallend, en vooral niet te lang.
Als iemand ernaar kijkt moet hij er een tweede blik op willen werpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
herkenbaar, makkelijk te onthouden, opvallend, origineel en duidelijk.