Wat is een redelijk uurloon?

Ik ben pas voor mezelf begonnen naast mijn opleiding. Ik studeer bouwkunde en kan bouwtekeningen en 3D tekeningen tekenen voor uitbouwen/verbouwingen
Welk uurtarief kan ik vragen(netto, dus waar de 19%btw nog bij moet komen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8,40 bruto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
35 euro is een gangbaar minimum tarief voor een zzp-er.
Als je (veel) lager gaat kun je er niet van bestaan.

Antwoorden (2)

Als je het door een bedrijf moet laten doen, betaal je voor een beetje cad-tekenaar gauw 80 euro netto per uur.

Ik denk dat voor een freelancer die het naast z'n studie doet, een tarief waar je netto ongeveer 25 euro per uur aan overhoudt, heel royaal is. Maar je kunt beter een prijsopgaaf doen voor het hele werk: particulieren zullen je zeker niet op uurbasis aan het werk willen zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja voor particulieren was ik dat ook van plan, maar om tot een project-prijs te komen moet ik eerst weten hoeveel ik per uur moet vragen..
Hang er vanaf of jij leert van wat je doet of dat je daadwerkelijk meer waarde toevoegt. Hoe meer jij leert hoe lager je loon in geld, en omgekeerd.
Verder is de overweging "Wil ik meer opdrachten van deze opdrachtgever of wil ik een snelle boterham verdienen?" van belang.
Je zult verder een hoop geld moeten gaan afdragen op het moment dat je aangifte gaat doen, dus daar moet je rekening mee houden.
Ik zo tussen de 10 [als je het stilletjes in je zak stopt] en de 50 euro rekenen. Mocht je echter verantwoordelijkheden dragen met je berekeningen, dan wordt dat al snel het dubbelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leren doe je altijd, al is het de ervaring. De kennis heb ik allemaal al dat is het probleem niet