Welke andere mogelijkheden zijn er om een webwinkel niet vanuit huis te runnen?

Mey de uitspraak van de hoge raad kun je niet meer vanuit huis een webwinkel runnen. Kun je bijv een kelderbox huren voor je opslag of iets anders zolang het maar niet vanuit je huisadres is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik zou kijken voor een goedkoop en klein anti kraak pand.
Google even op anti kraak woning/pand

Vaak al voor 100,- EU in de maand ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de uitspraak ook gelezen. Het LJN-nummer is BV0158. Hij is overigens niet van de Hoge Raad maar van de Rechtbank. Twee stappen lager dus. Daarbij geldt dat dit een bestuursrechtelijke zaak is (dus tussen de overheid en een burger), waardoor het hoogste rechtsorgaan de Raad van State is (mocht het daar ooit terecht komen). Dat terzijde.

Het gaat over een webwinkel die vanuit een industrieel pand alcohol wilde verkopen. Hiervoor was een vergunning nodig. De gemeente had een vergunning verstrekt. De belangenvereniging voor slijterijen had hier tegen bezwaar aangetekend, omdat het in strijd met het bestemmingsplan zou zijn. Deze zaak was tegen de gemeente('de verweerder').

Deze kwam met het argument dat er geen klanten aan huis kwamen en dat er geen 'ruimtelijke uitstraling' van een winkel was. De reactie van de rechter was de volgende:

"De rechtbank gaat er, gelet op de procesbeschrijving, van uit dat op de bedrijfslocatie aan de Lorentzweg 1 te Schijndel via webwinkels goederen ten verkoop aan particulieren worden aangeboden, de via deze webwinkels gedane bestellingen worden geaccepteerd, de betaling van deze goederen wordt gecontroleerd, de bestelde goederen worden verzameld, verpakt, verzendgereed gemaakt en ter verzending aangeboden. Daarmee is sprake van detailhandel."

Deze uitspraak heeft inderdaad verregaande gevolgen. Dit betekent dat het exploiteren van een webwinkel voor particulieren detailhandel is. Om terug te komen op je vraag: kan je dit omzeilen door een garagebox te huren? Ik denk het niet. Het begrip detailhandel omvat alle aspecten die de rechter vermeldt. Dat betekent dat je activiteit simpelweg plaats moet vinden op een plek waar detailhandel geoorloofd is, of waar de gemeente een vrijstelling van het bestemmingsplan gegeven heeft.

Overigens heeft de Raad van State (BN8583) bepaald dat het opslaan en verzenden van goederen op locatie zonder het juiste bestemmingsplan wel mag. Daarbij moet aangemerkt worden dat er in die zaak wel sprake was van een ander pand met wel het juiste bestemmingsplan vanuit waar een deel van het bedrijf uitgevoerd werd.

Het is wachten op een aanpassing aan de wet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is een hoger beroep nog mogelijk. Maar dat is aan de gemeente ('de verweerder') om te bepalen, niet de exploitant van de webwinkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
mooi antwoord