Laptop zonder officiele windows etc...

Als ik een bedrijfje begin waarbij ik regelmatig mijn laptop nodig heb. (presentaies geven) Moet ik dan bang zijn voor instanties die controleren op officiele versies van windows, Office etc...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, eigenlijk moet het als particulier ook al, maar als bedrijf heb je ECHT licenties nodig. En die zijn niet goedkoop. Of je echt bang moet zijn voor instanties weet ik niet, geen idee hoe ver dat gaat, maar ze hebben je eerder op de korrel dan wanneer je thuis achter de keukentafel met een illegale Windows-versie zit te klooien.

Je kunt er natuurlijk wel voor kiezen om met een ander operating system te werken, Linux bijvoorbeeld, maar persoonlijk heb ik het idee dat je daar wel een heel klein beetje verdergaande computerkennis voor nodig hebt (al zeggen ze dat het meevalt, maar dat zijn dan meestal jongens die er wel verstand van hebben). Maar het is in elk geval allemaal open source en gratis, en inmiddels kun je er ook allerlei toepassingen op draaien die een equivalent hebben in windows.

Gewoon je zaakjes goed voor elkaar hebben, dus ook gewoon met de geldige licenties en legale software, is een heel redelijke vereiste voor een eigen bedrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja net als voor Buma/stemra zijn er ook voor Microsoft controleurs op pad.
Althans ik weet het voor 95% zeker, heb er namelijk nog nooit 1 gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast het feit of je bang moet zijn voor controleurs, zou ik ook vooral bang zijn voor de indruk die het op je potentiele klanten zal maken als ze opeens in beeld zo'n waarschuwing zien dat je geen officiele versies hebt.
Is niet echt toppunt van professionaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.
Zowieso. Als je een bedrijf begint is het tijd om eens te kijken wat je er voor nodig hebt. En een investering in PC & software horen bij bedrijfskosten, en kan je dus gewoon op je balans van het bedrijf zetten.

Natuurlijk zijn er linux-gebaseerde operating systems die net zo makkelijk te installeren zijn als windows (Zie Ubuntu) waar je dan voordelig software bij kan krijgen, meestal gratis. Nadeel bij deze OS is dat het instellen van allerlei voorkeuren soms wat lastig kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niemand die op jouw laptop gaat kijken of de versie wel legaal is. Je kunt een simpele licentie kopen voor je besturingssysteem of kiezen voor Linux (open source)
Ik heb begrepen dat Linux er net zo uitkan zien als een Windows machine.
Voor je Office pakket kun je als alternatief kiezen voor Open Office. Ook een open source pakket.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Het staat niet professioneel, beetje lullig zelfs.

2. Ik download ook veel hoor, maar ZODRA het 'spelen' voorbij is en ik mijn geld verdien met behulp van zo'n pakket, dan vindt ik ook echt dat ik gewoon moet betalen. Niet omdat je anders gepakt wordt, maar ook de maker is een ondernemer... dus als je er geld mee *verdient*, dan moet je ook *betalen*.

Als je alleen maar de boel wat bekijkt, is het 1 grote reclamepaal, die gedownloade software. Voor mijn gevoel mag dat en vind de maker het ook niet erg.

3. Als het zo slecht met je gaat dat je elke euro moet besparen, dan moet je nadenken of je wel zo'n goede ondernemer bent. Kun je niet beter ergens in dienst gaan dan?

OF

je gebruikt de hardstikke goeie gratis software. Met dit sprotje ben je *minstens* net zo goed bezig als de betaalde software:
- Linux Ubuntu
- Open Office
- Firefox (met een berg add-ons)

dan kun je naar mijn idee echt alles. En mocht er een pakketje zijn wat je in je branch nodig hebt en wat alleen onder windows draait (komt steeds minder voor hoor), probeer dan eens een virtual machine met Windows uit, dan heb je van beide werelden het beste.

Gewoon lekker downloaden en proberen,
en zodra je je poen ermee verdient:) betalen dus.