Waarom heeft Nederland nog redelijk veel export.

Nederland is 2e van de wereld met de export aan tomaten en op stage worden containers vol met champignon naar Rusland vervoerd. Het enigste wat je nodig heb voor champignons is toch een kas met paarden mest zonder licht. Waarom maken ze er dan geen in Rusland, het zelfde voor andere dingen. In Rusland kunnen ze toch makkelijk een paar kassen maken toch genoeg ruimte.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij het kweken van planten en paddestoelen komt meer kijken dan alleen een kas en paardemest.
Voor champions heb je allereerst de schimmel nodig, die gekweekt moet worden, bewaard, vervoerd, uitgeplant enz.
dan heb je te maken met de juiste temperaturen op het juiste moment, de juiste luchtvochtigheid, je juiste hoeveelheid water exact de juiste voeding en grondsamenstelling.
Ons land staat op veel kweekgebieden op de eerste plaats in de wereld, en natuurlijk, kunnen ze dat in andere landen ook wel gaan nadoen, maar hier lopen de mensen met vakkennis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, de vakkennis die aanwezig is in de Nederlandse tuinbouw wordt op weinig plekken geevenaard! Of de minnaars het daar nou mee eens zijn of niet.

Andere antwoorden (4)

Omdat in Rotterdam de grootste haven van de wereld ligt. Vanuit daar worden producten naar alle plekken in de wereld vervoerd.

Ook is Rotterdam ''de mond van Europa''. Miljoenen producten komen aan in Rotterdam en worden vanuit daar naar heel Europa geëxporteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennenlijk kost het Rusland toch minder om het te importeren. Anders hadden ze dat zelf al wel bedacht.
Waarschijnlijk zijn de energiekosten te hoog. In Rusland kan het behoorlijk koud zijn, en ik geloof dat champignons gekweekt moeten worden bij een temp. van ongeveer 20 gr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland is een ongelofelijke expertise op het gebied van tomaten en champignons kweken (en op veel meer gebieden trouwens).
Om champignons te kweken heb je niet een schuur nodig met paardenmest, maar daar zijn uiterst geavanceerde bedrijven voor met computergestuurde klimaatbeheersing etc. etc.
Voor tomaten idem dito.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben in Nederland natuurlijk wel erg veel expertise op het gebied van landbouw, daarnaast hebben we ook een goede infrastructuur en worden wij Nederlanders als harde werkers gezien, dus mensen kunnen veel in korte tijd krijgen én we kunnen goederen goed verplaatsen, mede door de wereldhaven in Rotterdam en de kleinere haven in Noord-Oost Groningen (Eemshaven) die de "mond" naar Duitsland is.