met 2 man een vof 1 wil stoppen wat nu ?

hallo

we hebben een aantal jaar een vof nu wil ik stoppen en me compaion niet we hebben geen vermogen staan om me uit te kopen of iets en ik zou graag me lening-investering wel terug willen zien ( met verkoop van vof zou dit kunnen ) wat kan ik hier mee doen ?? en als ik ermee stop en alles voor lief neem dus geld bv al me moeite kan ik er zo uitstappen ? en mocht hij in de toekomst wel verlies gaan maken word ik daar dan alsnog op aangekeken?

ik hoor graag wat de mogelijkheden en risico,s zijn.

mvg,Willem

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Als je een vof hebt dan ben je dus persoonlijk en hoofdelijk (ieder voor alle schulden) aansprakelijk. Verkoop als dat al zou kunnen heeft geen zin want waarom zou iemand voor iets willen betalen dat hij zelf ook simpel kan beginnen.

Als je je lening terug wilt dan zal je compagnon je uit moeten kopen. Kan of wil hij dat niet dan kun je misschien iets afspreken over een terugbetaling in termijnen, wil hij dat ook niet dan je alles voor lief neemt dan ontbindt je de vof en laat je je uitschrijven bij de kamer van koophandel.

Je moet natuurlijk altijd alles goed schriftelijk vastleggen en beiden moeten dit ondertekenen. Voor schulden die daarna ontstaan bij jij dan niet meer aansprakelijk.

Informeer anders eens bij de kamer van koophandel, een notaris of je boekhouder/accountant.

Toegevoegd na 8 minuten:
Fouten in 2e en 3e alinea:
dan je alles voor lief neemt (2e alinea 2e regel) moet zijn: en je neemt zelf alles voor lief
3e alinea bij jij dan (achteraan) moet zijn: ben jij dan