Wat is de gewoonte met prijsafspraken bij bedrijven onderling betreffend btw?

Een paar weken geleden heb ik (tijdens de opstart van mijn bedrijf) met een opdrachtgever(ook een bedrijf) op een informele manier via de mail een prijsafspraak gemaakt voor een opdracht.

We hebben het echter niet over btw gehad, had ik misschien wel moeten doen maar laat dit een goede les zijn. Nu het tijd is om te factureren de volgende vraag. Is het netjes om de btw alsnog te er bij op te tellen of had ik dit beter moeten afspreken. Wat is een beetje de etiquette tussen ondernemers.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Over BTW hoef je geen afspraken te maken, behalve als je met de overheid zaken doet. Je kunt gewoon de BTW op de factuur zetten. Je klant krijgt deze weer terug als hij de BTW met de belastingdienst verrekend.

Voor overheidsorganisaties geldt dit niet (die kunnen geen BTW terugvorderen). Daarom moet je daar altijd vermelden of een prijs inclusief, exclusief of vrijgesteld van BTW is. Dit soort organisaties gaat er doorgaans vanuit dat prijsafspraken automatisch inclusief BTW zijn en zijn er dan niet van gecharmeerd als ze opeens 21% duurder uit blijken te zijn (overigens wordt in offerte aanvragen doorgaans gevraagd de prijs inclusief op te geven).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In mijn ervaring wordt meestal een rijs zonder BTW genoemd tussen ondernemers. Dus als er nu gezegd wordt: Ja, wacht even, dat is ex BTW dan hebben ze wel gelijk. het beste is om gewoon altijd aan te geven of prijzen inc. of ex. BTW zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, die Gast122007;

Ondernemers maken normaalgesproken onderling prijsafspraken exclusief BTW. Dus per 1 oktober kun je gewoon de nieuwe percentages hanteren. De afnemer kan de betaalde BTW in principe weer verrekenen en gaat er dus niets op achteruit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo!

Ik heb zelf ook een webdesign bedrijfje

Als ik jouw was zou ik gewoon de btw op de factuur zetten. De BTW kan hij immers ook gewoon terug vragen.

Misschien komt het een beetje knullig over, maar als je zeker wil zijn dat hij straks niet voor een verassing komt te staan zou ik hem even een berichtje of een belletje doen.

groeten,

Bart Töpfer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord staat in de Wet op de omzetbelasting 1968. Zie ook de link.

Artikel 38
Het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.

Als er in een prijsopgave van een ondernemer naar een ondernemer (business to business) niets vermeld wordt dan moet men er vanuit gaan dat deze excl. BTW is.
In het geval van een prijsopgave naar een particulier (business to consumer) is dit juist incl. BTW.

Wel is het verstandig altijd in je opgave B2B 'excl. BTW' bij je prijs te vermelden.
Bij een opgave B2C is het verstandig 'incl. 19% BTW' en de aanstaande BTW verhoging naar 21% te vermelden.