Bij financial lease wordt de investering door de leasemaatschappij gefinancierd. Wat zijn de voordelen van financial lease?

Kan iemand mij uitleggen wat voor een voordelen heeft voor een organisatie en dat graag in ABN en zonder engelstalige kretologie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De voordelen voor de partij die de lease verzorgt zijn duidelijk: Zij vragen de persoon of instantie die de lease afneemt terugbetaling van het gehele bedrag, alsmede een bepaald percentage rente. Daar ligt hun winst.

In het geval van de persoon die wil leasen: Door een groot berdrag in een keer in bv aandelen te zetten, neemt het vermogen sneller toe dan wannneer je het bedrag bij elkaar moet sparen (Immers: Als je niet zou leasen, kan je elk jaar hetzelfde bedrag wel inleggen in aandelen, maar dat gaat pas winst opleveren vanaf het moment van inleg.

Een voorbeeld:

lease 10K aandelen, tegen 3.5%.
Aflossing 1000 + 35 = 1035
Marktontwikkeling 8%

Stand na jaar 1: waarde pakket 10800
Afbetaald: 1035
Je hebt dus 800-35 = 765 euro verdient in dit jaar.

Zelfde bij niet lease:
Inleg 1000 euro
Marktontwikkeling 8%

Waarde: 1080

Je hebt 80 euro verdient.

Het risico is natuurlijk dat de markt minder groeit dan veracht, waardoor je in waarde er op achteruit gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Financial lease is eigenlijk gewoon een lening afsluiten voor iets.
Het voorwerp (bijv. een auto) word dan gewoon gefinancierd.
Het voordeel is dat je dan iets kan aanschaffen zonder er eerst voor te hoeven sparen.

Bij bedrijven die een snelle groei doormaken is er vaak een tekort aan geld om de groei bij te houden qua investeringen.

Nadeel "geld lenen kost geld"

Toegevoegd na 1 minuut:
Het verschil met operational lease is dat daar alle kosten in verwerkt zitten zoals verzekering, onderhoud, afschrijving, etc..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij financial lease komt het gefinancierde product (bedrijfsauto of machine o.i.d.) op de balans van het bedrijf te staan. Dit betekent dat het bedrijf hiervoor jaarlijkse afschrijvingskosten mag boeken, die weer ten laste van de winst komen hetgeen weer resultaat in betalen van wat minder belasting. Ook kan indien van toepassing gebruik worden gemaakt van een investeringsaftrek. Dit kan niet bij operational lease omdat het bedrijfsmiddel dan niet op de balans komt te staan en er dan geen sprake is van een investering. Als het bedrijf zelf wel een stuk kan aanbetalen, kunnen de maandelijkse termijnen lager worden. Bij operational lease staan de termijnen vast gedurende een vaste looptijd.
De meest voorkomende reden dat bedrijven over gaan tot financial lease is, dat een dergelijke vorm van financiering (lening) makkelijker te krijgen is dan een lening van de bank. Daartegenover staat weer dat de rente bij financial lease meestal veel hoger is dan in het geval het bedrijf een lening bij de bank afsluit. Kan het bedrijf de productiemiddelen middels een bank financieren dan is dit vrijwel altijd gunstiger.

Toegevoegd na 52 seconden:
"resultaat" moet zijn "resulteert"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik leer graag van anderen, dus daarom zou ik wel graag willen weten waarom ik het minnetje gekregen heb.