Zijn wij in overtreding?

Stel, wij hebben een bedrijf dat een product verkoopt dat garant staat voor het verdelgen van insecten.
100% garantie dat u met ons product alle ongewenste insecten kunt doden!!
Totaal milieuvriendelijk zonder chemicaliën.
Voor slechts 20 euro.
Vervolgens stuurt ons bedrijf u 2 houten blokjes op.
In de toegevoegde gebruiksaanwijzing staat dat u het insect op 1 van de houten blokjes moet leggen en vervolgens moet u het andere houten blokje erop drukken alvorens het insect wegloopt of vliegt.
Is dit een legale manier om geld te verdienen?
wij voldoen immers aan alles wat we beloven...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan de vraag wel waarderen +1

Het beste antwoord

In de wet staat dat een product moet voldoen aan wat je er redelijkerwijs van moet kunnnen verwachten. Daar voldoen de blokjes niet aan. Het riekt ook wel naar oplichting, omdat je opzettelijk iets heel goedkoops levert dat niet voldoet.

Toegevoegd na 39 minuten:
Burgerlijk Wetboek art. 7:17, lid 2:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Toegevoegd na 47 minuten:
Artikel 329

Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft de verkoper die de koper bedriegt:

1°. door hem die een bepaald aangewezen voorwerp kocht, opzettelijk iets
anders daarvoor in de plaats te leveren;

2°. ten opzichte van de aard, de hoedanigheid of de hoeveelheid van het
geleverde, door het aanwenden van listige kunstgrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou nou, jij doet er wel heel erg je best voor om aan te tonen dat oplichting niet door de beugel kan he! :-)
je krijgt er een 10 voor!

Andere antwoorden (6)

ja dat is volkomen legaal maar die 20 euro is dat inclusief verzendkosten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pure oplichting krijg je 100% problemen mee.
verkoop iets wat echt is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe doe je niets verkeerd, en je levert niks minder dan datje beloofd! Je wekt wel een andere verwachting dan dat mensen krijgen, maar dat is niet strafbaar!
Het doet me denken aan de tijd van de semafoons, toen bood er iemand piepers aan in de krant, en nadat mensen betaald hadden kregen ze een aardappel in een doosje over de post! Is echt gebeurt, weet alleen niet meer hoe het afliep!
Denk overigens niet dat je een grote schare tevreden klanten opbouwt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg 2 blokjes en hoe leg ik het insect op de blokjes? IK wil de mug doden ga hem vangen en leeg deze er op zorgt dat deze niet wegvliegt en druk hem dood met het 2 blokje.

Als je dit zo in de handel wilt brengen dan of iemand trapt er in en heb je geld of niemand zal hierin geloven. Maar vrees dat dit niet mag want komt over als oplichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een goeie grap, maar een hele slechte manier om je geld te verdienen.

Je zult ongetwijfeld doen wat je belooft in je stelling, echter, vanuit de consument geredeneerd zoekt deze een product wat bij een grote hoeveelheid insecten gebruikt kan worden om deze kolonie te verdelgen.

De crux zit hem onder andere in het woordje verdelgen. Volgens Vandale betekend dit uitroeien of vernietigen.

In de volksmond wordt dit woord geassocieerd met een andere manier van uitroeien.

In die hoedanigheid voldoet het product niet. Hierdoor loopt het bedrijf in de casus een risico.

Een bedrijf zal dus altijd moeten redeneren vanuit het perspectief van de klant. Deze kan zaken anders oppakken en dat leidt tot vragen.

voorbeeldje:
De Staatsloterij, er worden zelfs kamervragen gesteld over de 'gegarandeerde uitkering van 27,5 miljoen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vaak als je een product verkoopt willen de mensen al weten hoe het product werkt.dus daar zullen de mensen niet in trappen(denk ik).
Wel is het zo dat als je iets verzind wat niet helemaal "eerlijk"is kunnen ze er weinig aan doen.Zo heb ik gehoort dat iemand ook piepers verkocht voor 10 euro per stuk,en die vlogen dus als warme broodjes over de toonbank,vervolgens kwamen de klachten en aangiftes maar daar konden ze niks mee.Wat bleek ze hadden Piepers(aardapels op gestuurd)en mensen dachten dat het om piepers ging die afgaan als je gebeld word.
deze mensen konden niet opgepakt worden omdat er in de advertentie van de krant stond piepers voor 10 euro.en niet wat voor pieper.en ze hebben de mensen allemaal een pieper gestuurd.
dus als je het heel goed aanpakt tja dan kunnen ze je niks maken maar in dit geval denk ik niet dat dat goed afloopt.