Mag een bedrijf opereren in landen waar een bedrijf is gevestigd met dezelfde naam?

Als ik met mijn (Nederlandse) bedrijf zaken zou doen met cliënten in de VS, waar een bedrijf onder dezelfde naam gevestigd is, zou ik dit dan mogen?
Is dit geheel afhankelijk van de wijze waarop de naam van het andere bedrijf is beschermd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar kun je bijna niets over zeggen, omdat het van zoveel factoren afhankelijk is. Grootte van je bedrijf, grootte van het bedrijf in de VS, omvang van de activiteiten, en vooral hoe uniek is de naam?

Stel: je gaat prentenbriefkaarten verkopen in de VS, die je zelf ontwerpt. Je noemt je bedrijfje "speedy cards". Er zal best ergens in een klein dorpje in Texas een winkeltje precies zo heten, maar daar krijg je waarschijnlijk toch geen problemen mee. Je zit dan met je bedrijfsnaam niemand in de weg. En als je je bedrijf "funny cards" noemt, is er ook geen probleem, omdat de naam veel te algemeen is. Woorden in je bedrijfsnaam als "express" of "service" kunnen ook prima. De problemen komen pas als je je bedrijf McDonalds of Walt Disney gaat noemen.

Vooral als het om zaken doen in het buitenland gaat, is hier zeer specialistische kennis vereist. Het is daarom raadzaam, om teleurstellingen te voorkomen, een merkenrecht-advocaat in de arm te nemen. Als je op grote schaal zaken wilt gaan doen in de VS, dan zul je ook wel een paar honderd Euro hebben, om dat te betalen. Zo iemand kan je precies vertellen wat wel en niet mag.