Kan je een 2e bedrijf beginnen in mijn eigen bedrijf? Of moet je weer naar de KVK?

Hoe gaat dat? Wil bedrijf splitsen in 2 verschillende richtingen. Moet je dan 2 BV's hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K
ronron1212
12 jaar geleden
wat bedoel je precies met splitsen
ronron1212
12 jaar geleden
lijkt er wel op voor een bv ga je niet zelf naar de kamer maar de notaris.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met splitsen bedoelen we, dat het ene los van het andere komt te staan. Dat het eigenlijk 2 verschillende bedrijven zijn, maar dan onder 1 dak.

Antwoorden (2)

Je moet naar KVK en dan kun je een holding starten en hierbij de andere dochtermaatschappijen onderbrengen.
12 jaar geleden
Als je nu een eenmanszaak hebt en je wilt een andere zaak erbij, dan moet je weer langs de Kvk. Omdat je maar één eenmanszaak kan hebben start je niet een nieuw bedrijf, maar breid je je huidige bedrijf uit met een nieuwe activiteit en een nieuwe handelsnaam. Dat laatste hoeft overigens niet.

Er geldt wel dat je de belastingaangifte (van zowel de omzet- als de winstbelasting) in één keer moet doen, dus van allebei de bedrijven gecombineerd. Het betekent ook dat je de aftrekposten (zelfstandigen aftrek, MKB-aftrek, startersaftrek indien van toepassing) slechts één keer toe kan passen. Dat hoeft je er natuurlijk niet van te weerhouden om je boekhouding te splitsen.

Als jouw bedrijf in een B.V. zit, of het is nuttig om daar naar over te stappen, dan kan je wel een tweede BV oprichten. Daar hoef je niet per definitie een holdingmaatschappij bij te hebben, maar om bepaalde belasting- en juridische redenen kan dat wel nuttig zijn. Maar als je zover bent dan kan je het beste met een fiscalist overleggen, om samen te bepalen hoe je het in moet richten.