Hoe motiveer ik mijn werknemers,

2jaar geleden werkte ik in een andere bedrijf wat mij toen erg opviel was een collega van mij, hij was zelf niet het beste in problemen oplossen of zijn opleiding was ook niet het hoogste. Maar toch werd hij een teamleider en ik moet eerlijk zeggen zijn team presenteerde veel meer dan mijn team, in een korte tijd bereikte hij wat ik in 6maanden zou bereiken ik kwam erachter dat hij zijn werknemers heel erg goed kon motiveren helaas kan ik die persoon niet aanspreken maar mijn vraag is hoe kan ik anderen motiveren? Hoe laat ik de beest in hun uit gaan. Hoe laat ik ze niet alleen harder werken maar ook dat ze vrolijk werken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeten bij te melden, onze bedrijf organiseert vaak uitjes meestal in de landen waar we zijn

Antwoorden (11)

Door te prijzen zoals werknemer van de maand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Daar zeggen de bedrijfseconomen iets anders over, werknemer van de maand demotiveert juist de mensen die het niet worden. Ik heb het zelf ook in een bedrijf meegemaakt en geen hond gaf erom en ik zal zeggen dat ik mij ook niet meer ging inzetten hiervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas is het effect van prijsjes dat vaak projectleiders ed. WEL iets krijgen maar de hard werkende teamleden overgeslagen worden. Denk eraan dat prijzen geven betekent dat de werknemers elkaar niet meer bij problemen zullen helpen omdat dan degeen die geholpen is en daardoor iets moeilijks voorelkaar heeft gekregen de prijs kan krijgen terwijl de werkelijke succesfactor, die helper dus, met lege handen staat of zelfs vanwege deze extra tijdsbesteding aan die hulp wat negatiever wordt beoordeeld.
wat mij motiveert, is dat ik het niet alleen te horen krijg als ik iets beter anders had kunnen oplossen.
dat is prima, maar regelmatig een compliment of ander blijk van waardering zorgt er wel voor dat je het werk met plezier blijft doen.

onderneem ook eens een uitje of borrel buiten het werk.
als je elkaar beter kent ervaar je meer een groepsgevoel, en ben je meer bereid een tandje harder te gaan.
12 jaar geleden
werk zelf net zo hard als je van hen verwacht en doe zelf ook de rotklusjes, geef zowel opbouwende kritiek als complimenten, geef een keer in de zoveel tijd een etentje of personeelsuitje, wees geinteresseerd in je personeel en hun gezin, geef je eigen fouten toe. Ben aanwezig in het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eigen enthousiasme breng je snel over op je medewerkers. Dus gedraag je zoals je wilt dat zij zich gedragen, en blijf motiveren. Een schouderklopje, compliment geven kan altijd, mits gemeend.
Ik ben overigens benieuwd in welke sector je werkt, als je het "beest in hun" uit wilt laten gaan... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult nog wel meer tips krijgen, maar deze geef ik je;) Wees geen arrogante baas, en eis niet het uiterste van het uiterste. Sta open voor kritiek en wees eerlijk naar je personeel in alle opzichten. Bedenk dat je werknemers ook een privé leven hebben, en daarin het nodige kan gebeuren. Organiseer 2x per jaar een dagje weg op kosten van je zaak, en met kerst een mooi kerst pakket ipv van een bon. Tja, en de financiële kanten moet natuurlijk ook een beetje goed zijn;)

Voor zakelijkere tips verwijs ik de vraag door naar mijn mede GV collega's:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ze hun huisdier mee naar hun werk nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een gezellige (niet te gezellig) werkplek te creëren. Wees niet streng dat ze op tijd moeten zijn, zolang ze maar hun verplicht aantal uren volmaken. Muziek op de werkvloer kan ook erg motiveren en een keer per maand dop de vrijdag een borrel organiseren en een keer in de twee weken een werkoverleg houden. Bij verjaardagen er ven bij stil staan (een gezamenlijke pot) e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door een daarvoor opgezette cursus te volgen.. wat veel mensen vergeten is dat naast know-how uitstraling net zo belangrijk is..leiders hebben vaak charisma en waardoor ze veel gedaan krijgen van hun ondergeschikten. met charisma (oftewel een goede kop) word je helaas geboren en daar kan geen cursus tegenop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Integriteit vind ik zelf belangrijk bij een leidinggevende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef het goede voorbeeld, geniet van je werk, laat ook ruimte voor lucht (= niet gelijk gaan mopperen als mensen eens lopen te geiten - als je dan na een tijdje zegt: 'Nu weer aan het werk mensen!' zullen ze eerder naar je luisteren).
Zorg dat je weet wat ze doen en dat ze zich gewaardeerd voelen, dus beperk je kritiek niet tot de minpunten maar benoem ook uitdrukkelijk de pluspunten.
Zorg dat je werknemers zich deel van het team voelen.
Zoals je het nu vertelt zou ik eerst een hecht team proberen te smeden, met gebruikmaking van ieders specifieke talenten, en dan 'de jacht openen' op het andere team: kunnen WIJ het sneller EN beter dan ZIJ? (Want aan alleen sneller heb je niets als de kwaliteit daalt natuurlijk.)

Nog veel meer tips:
http://vdab.be/hraanbod/motiveren/
http://www.carrieretijger.nl/functioneren/management/leidinggeven/motiveren
http://www.leren.nl/rubriek/zakelijk/organisatie_en_management/leiding_geven/motiveren/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben aanwezig op de werkvloer, niet alleen vijf minuten om naar je kantoor te lopen? maar ben gewoon aanwezig op de werkvloer. Zorg ook dat je aanspreekbaar bent. Sta niet op je strepen, tenzij echt niet anders kan.
Ken je mensen. Toon oprechte interesse in hen. Laat ook horen wanneer je mensen iets goeds doen en niet alleen kritiek en een uitbrander wanneer er iets misgaat.

Loop in normale kleren, straal openheid uit. laat ze maar zien dat je ook maar een mens bent.

Ook niet onbelangrijk, draai eens een paar uur mee met hen, een goede teamleider stuurt niet alleen aan vanuit een kantoortje, maar is ook niet vies om zelf eens het werk te doen, wat je medewerkers doen. Zonder zijn of haar schouders daarbij op te halen en klagen dat het eigenlijk maar een rotbaan is.

Sta open voor hun suggesties en ideen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En geef openlijk je fouten toe, dat getuigt van echt leiderschap, indien van toepassing