Hoe kan ik een orderbevestiging die per e-mail wordt verzonden op juridisch correcte wijze laten goedkeuren?

In het verleden werkte ik veel per fax en toen was dit geen probleem. De klant kon toen zijn accoord geven door de orderbevestiging te ondertekenen en terug te faxen. Goedkeuring per e-mail lijkt eenvoudig, maar is juridisch gezien een stuk lastiger? Je kunt vaak niet zien welke persoon binnen het bedrijf de de mail beantwoordt en de mogelijkheden om achteraf te frauderen zijn groter. In veel gevallen krijg ik geen 'Reply', maar uitsluitend een mailtje met de tekst 'Accoord'. Ik wil verder uitsluiten dat de klant de mogelijkheid heeft om vrije tekst toe te voegen aan zijn accoord. Als je een programma op je PC wilt installeren, moet je de gebruikersvoorwaarden accepteren en kun je ook geen eigen commentaar toevoegen.

14 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (4)

Om die reden, moet ik (irritant) vaak een orderbevestiging per fax versturen. Maar wel begrijpelijk.
Stuur een mail, vraag die aan de klant uit te printen te ondertekenen en terug te faxen. Het klinkt ouderwets, maar als ze geen fax hebben, dan stoppen ze hem maar in een envelop en plakken ze er een postzegel op.
14 jaar geleden
Rudolf
14 jaar geleden
Steeds meer ondernemers hebben geen fax meer. Terugsturen per post is meestal geen optie, omdat dit minimaal 1 dag vertraging oplevert in de levertijd.
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar je kan echt in de problemen komen zonder een schriftelijke getekende versie. Zo kan een klant achteraf beweren nooit de algemene voorwaarden ontvangen te hebben of de betalingsvoorwaarden, etc.
Het risico is voor jou, als je snelheid voor zekerheid wilt kiezen.
Alleen een Accoord kan nooit voldoende zijn.
Er moet een getekende versie in jou bezit zijn.
Het is zelfs zo dat als het een groot bedrijf is, je zou kunnen navragen of de persoon die tekend ook een volmacht heeft om te tekenen voor accoord..
Vaak kun je dat navragen bij de afdeling juridische zaken van het bedrijf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De email door een bevoegd iemand van het bedrijf later replu-en, met akkoord' erboven geschreven. Is wettelijk nu voldoende bewijs.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik bedoel dus van het bedrijf van de tegenpartij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het zo ook niet kunnen? De orderbevestiging verzenden per e-mail.Diegene die hem ontvangt print hem uit ondertekend hem en maakt er een scan van en zend hem terug.