Mag ik als ondernemer elke dag voor € 1000,- aan spullen weggeven?

Voor een nieuw concept wil ik elke dag van ma t/m vrijdag voor 1000,- aan spullen weggeven aan consumenten. ze kunnen dit winnen (elke dag 1 winnaar) na het kijken van een film. Deelname is geheel kostenloos na aanmelding met naw gegevens.

Het gaat totaal om 52 weken

Mag dit ivm schenkingsrecht en eventueel kansspel?

Hoor graag van u.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik meedoen:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil ook mee doen haha wat moet ik er voor doen

Antwoorden (3)

Met een kansspel heeft het concept volgens mij niets van doen. Een kansspel is een spel waar de speler moet gokken op een getal(combinatie) die naderhand op de een of andere manier wordt getrokken (zoals bij een loterij, roulette, bingo, lotto en dergelijke.) De deelnemer betaalt voor de kans.

Wat het schenkingsrecht betreft: zelfs al zou de ontvanger over het bedrag in principe belasting moeten betalen, er is een vrijstelling van euro 2012.- (in 2011) voor een 'overige verkrijger'.

Ik zou zeggen dat dit voor uw bedrijf gewoon reclamekosten zijn, net als weggegeven pennen en schrijfblocs.

Maar zelf zou ik ook nog advies inwinnen bij een jurist :-)

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens zou ik wel goed de bepalingen nakijken in verband met de Omzetbelasting.

In de Nederlandse Wet op de omzetbelasting is geregeld dat als goederen gratis worden verstrekt, er sprake is van een btw-belaste handeling. De btw bij aanschaf van een product kan in aftrek worden gebracht. Op het moment dat een product dan gratis wordt verstrekt, is btw verschuldigd. De wet maakt hierop een uitzondering als het gaat om "onttrekkingen van goederen om voor bedrijsdoeleinden te dienen als geschenken van geringe waarde of als monster". In dat geval is geen btw verschuldigd.

Euro 1000.- aan goederen lijkt me niet iets 'van geringe waarde'.
Computoon
13 jaar geleden
Je kunt bij mij ook wel voor 1000 euro spullen bezorgen. Ik zal nergens aangifte doen:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij begeef je je in een wespennest, want dit lijkt me een promotioneel kansspel. Dan mag je 13 trekkingen doen, dus kun je 2,5 week vooruit. Bovendien moet je dan een garantie inbouwen dat minderjarigen niet mee kunnen doen en moet je je houden aan een gedragscode (kun je downloaden via de link in de bron).

Als je de spullen verloot onder alle kijkers en de waarde van het te winnen cadeau(s) is meer dan 454 euro, dan moet je bovendien 29% kansspelbelasting afdragen. Dus je moet ofwel de prijs verhogen, of iemand wint geen 1000 euro, maar 710 euro, waarbij jij als organisator het verschil aan de fiscus afdraagt. Of je meldt dat iemand zelf nog 290 euro belasting af moet dragen, maar of die melding nog aan specifieke eisen moet voldoen, kan ik je niet zeggen.

Het verandert wel als het om een jureerbare prestatie gaat: als je na afloop van de film een creatieve prestatie laat leveren die wordt beoordeeld, is de uitslag jureerbaar en niet van het toeval afhankelijk en begeef je je minder op het vlak van een loterij.

Ik ben geen jurist en kan je de wetgeving dus niet haarfijn uitleggen, maar ik zou er in dit geval wel een raadplegen om zeker te weten dat je niet per ongeluk een wet overtreedt of straks een heffing van de fiscus krijgt.