Is een bedrijfsnaam zoals bijvoorbeeld Amsterdam City Events goed te beschermen?

En als ik de domeinnaam amsterdamcityevent.nl vastleg, dus zonder s op het eind, kan ik daarmee in de problemen komen indien ik in dezelfde branche onder een andere naam actief ben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, daar kun je mee in de problemen komen. Zeker als je in dezelfde branche actief bent. En dat is ook wel logisch. Amsterdam, City en Events zijn heel gangbare normale woorden die iedereen mag gebruiken, maar deze combinatie van woorden is uniek. Als jij gaat werken met een naam die zó sterk lijkt op amsterdamcityevents.nl, dan zal je concurrent dat uitleggen als een oneerlijke manier om mensen naar jouw site te lokken, die eigenlijk zijn site wilden bezoeken.

Als jij morgen een site start als "goedevraag.nl", en je gaat tevens exact hetzelfde doen als wat hier gebeurt, dan kun je ook problemen verwachten. Maar als je op je "goedevraag.nl" b.v. zelf columns gaat schrijven, waar je fictieve vragen gaat beantwoorden in de vorm van een leuk geschreven stukje tekst, dan is er waarschijnlijk geen enkel probleem.

De beste manier om er enig inzicht in te krijgen wat wel of niet mag, of wanneer je mogelijk problemen krijgt, is je af te vragen hoe je het zelf zou vinden, als iemand een door jou gekozen naam geheel of gedeeltelijk gaat gebruiken.
Je criterium zal dan zijn, in hoeverre het verwarring schept, en je daar schade van ondervindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ondanks het enige antwoord is dit een zeer helder antwoord.