als je 1 dag in de week werkt en je wil daarnaast vanuit huis bijvoorbeeld taarten verkopen en workshops geven,mag dit zonder belasting rompslomps?

ik wil graag d.m.v een site workshops aanbieden, maar door al die belasting regeltjes ben ik helemaal de kluts kwijt... is dit nou allemaal verplicht? En je inkomen... is dat alleen je winst of is dat alles, dus ook je onkosten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

nee, in principe mag dat niet. Ongeveer alles wat je verkoopt moet je omzetbelasting over afdragen en wat je inkoop dito. Misschien moet je iemand inhuren om dat voor je te regelen. Na enige tijd kun je dat wel zelf bijhouden. Een andere optie is om je te laten inhuren bij een bedrijf die dit soort workshops wil geven en een ander bedrijf waar je taarten kunt maken. Maar dat wordt omslachtiger dan iemand inhuren om het financieel en belastingtechnisch voor je op te zetten. Enne inkomsten uit een eenmanszaak zijn grofweg de opbrengsten min de kosten en de investeringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als kleine zelfstandige die workshops en taarten wil verkopen moet je je inschrijven bij de kvk. Hier krijg je dan ook een btw nummer. Je gaat geld ontvangen van cursisten en geld voor je taarten.
Je moet inkopen doen en investeringen. Over je investeringen moet je afschrijven. Over je verkopen en dienstverlening betaal je de ontvangen btw en over je inkopen ontvang je je betaalde btw terug. Je moet dus een boekhouding voeren en over je winst omzet minus inkoop en overige kosten betaal je inkomsten belasting
ronron1212
13 jaar geleden
Helaas, ook voor zoiets zit je vast aan belastingrompslomp.

Als je zo erg de kluts kwijtraakt, moet je je misschien afvragen of zelfstandig ondernemersschap (klinkt heel groot, maar dit woord slaat óók op vanuit huis taarten verkopen en workshops geven) wel wat voor jou is. Je kunt namelijk behoorlijk in de problemen komen als je je niet aan die regeltjes houdt, ook als dat komt omdat je de regeltjes niet begrijpt.

Wil je dit toch, steek dan eens je licht op bij je lokale KvK. Daar worden vaak ook wel cursussen en workshops gegeven over dit soort aspecten van het ondernemersschap.