Wat is het verschil tussen biomedische wetenschappen en farmaceutische wetenschappen?

Ik zit in het zesde jaar middelbaar in techniek wetenschappen en ik twijfel tussen biomedische en farmaceutische wetenschappen voor de universiteit. Later zou ik graag in een labo werken en onderzoek doen.(echt research, geen kwaliteitstesten)

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Cursussen
13K

Het beste antwoord

Beide studies leiden op tot onderzoeker.
Dus beide studies voldoen aan jouw vraag.

In Jip en Janneke taal:
Farmacie onderzoekt voornamelijk medicatie op een individu.
Eigenlijk ben je de schakel tussen de arts/apotheker en de patiënt.

Biomedisch onderzoekt het leven op een individu (dna, leefomstandigheden, voeding etc).
Eigenlijk ben je de schakel tussen de arts en de patiënt.

Beide studies overlappen. Eigenlijk kun je niet verkeerd kiezen. Na de bachelor kun je bij beide kiezen uit een master die volledig voldoet aan jouw wens (deze zijn legio en variëren enorm in gradaties).

Wil je meteen de chemie in, kun je beter gaan voor farmacie.
Wil je de complete mens leren kennen, kun je beter gaan voor biomedisch.

Zelf heb ik twee nichtjes.
De één heeft farmacie gedaan en is uiteindelijk voor apotheker gegaan.
De ander heeft biomedisch gedaan en is (nog steeds) verder aan het promoveren in Vermont op de longen (kanker, astma). Dit is heel breed. Uiteindelijk zal dit in de toekomst resulteren tot: Je hebt meerdere patiënten met dezelfde ziekte. Vervolgens wordt gekeken naar het DNA van de patiënt. Hieruit rolt dan of de patiënt geopereerd moet worden, welke medicijnen aanslaan etc. Waarschijnlijk wordt dit wel de baan van de toekomst.

Maar wellicht is het ook verstandig om naar open dagen te gaan. Kijk waar je je beter voelt. En, kijk waar je wordt geselecteerd. Nogmaals, met beide studies zit je goed en kun je later jouw specifieke kant op.

Succes, met de moeilijke keuze!
O ja, je hebt ook nog bio farmaceutische wetenschappen. Oeps.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
dus als ik het goed begrijp komt het op het einde op hetzelfde neer, enkel begin je bij farmaceutische met chemie en bij biomedische met de mens?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Natuurlijk is het niet hetzelfde. Er is wel veel overlapping.
Het ligt er aan welke kant je opgaat binnen de studie. Eigenlijk je master.
Het kan best dat twee mensen uiteindelijk hetzelfde werk doen, terwijl de één gestart is met biomedisch en de ander met farmacie.
Maar idd biomedisch begint vanuit de molecuul (alle processen die moleculen beïnvloeden).
En farmacie is meteen echte chemie. Weer heel zwart wit.

Eigenlijk zet je je echte pad uit tijdens de master.
De bachelor is te algemeen. (Beide) Ga vooral kijken en ‘proeven’.
Vorig jaar ben ik in Maastricht geweest bij biomedisch (bachelor Engels).
Hier had ik een super gevoel. Zie het echt als baan vd toekomst.
Juist onderzoek is zo belangrijk voor de patiënt. Hierna kun je kiezen uit veel masters. Ook dat je arts wordt (wel zwaar). En ja, het lab is de werkplek.
Doordat het DNA steeds meer ontrafeld wordt, ontwikkelt deze studie.

Andere antwoorden (1)

Bij de biomedische wetenschappen moet je denken aan biochemie, klinische chemie (= biochemische specialisatie), immunologie, virologie e.d.
Bij farmaceutische wetenschap denk je aan apotheker en farmacoloog. Ook farmacologie kent weer verschillende specialisaties.
In de farmacologie werk je vooral met onderzoek naar medicijnen en drugs, zowel op grond van b.v. zuiverheid, ontwikkeling nieuwe geneesmiddelen, werkzaamheid in het lichaam. Hier zit dus zeer veel laboratoriumwerk in ook met biochemische achtergrond.
Toegevoegd op 04 september 2020 08:29: tekst