Ja. Iedereen die werkt en betaald krijgt, moet hier belasting over betalen. Je mag tot een bepaald bedrag per jaar betalen zonder dat er belasting over geint wordt; De algemene heffingskorting. Deze bedraagt nu voor mensen onder de 65 1987 euro per jaar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_heffingskorting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal hebben kinderen zo weinig werk dat ze daar idd nagenoeg geen belasting over betalen, het is afhankelijk van het aantal uren dat ze werken.

Het brutoloon is veelal nagenoeg hetzelfde als het nettoloon, dat komt omdat het parttime banen zijn.

Of het een kind is maakt niet uit, het gaat echt om het aantal uren en het uurloon etc.

Werken ze fulltime ja dan wordt er zeker belastingbetaald.

Ook voor kinderen is het verstandig aan het einde van het jaar, begin nieuw jaar te kijken of ze belasting terug kunnen krijgen.
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Dit is niet waar! Belastinginhouding is niet afhankelijk van het aantal uren dat je werkt. Alleen het loonbedrag is van invloed op het bedrag te betalen belasting.
sterredag
13 jaar geleden
Tja nu je het zo zegt lijkt dat te kloppen. Kinderen werken wel vaak voor minimumloon, en volgens mij maakt het wel degelijk uit of je parttime of fulltime werkt en hoe parttimer je werkt hoe groter de kans is dat je belasting terug krijgt (en dus minder belasting hoeft te betalen) Ik heb me nooit in de gelukkige positie begeven om boven modaal te verdienen, dus ja, ik had het beter of het loon kunnen hebben ipv het aantal uur. Op kinderniveau komt het wel bijna op hetzelfde neer, meer uren werken = meer loon, dus helemaal verkeerd is het dan ook weer niet.
paulus811
13 jaar geleden
Loon van iedereen onder de 65 jaar wordt op dezelfde manier belast. Kind, volwassene of parttimer of fulltimer maakt niet uit. De belastingschijven zijn in beginsel voor iedereen gelijk. Voor 10 uur a 100 euro/uur betaal je precies hetzelfde aan belasting als 100 uur a 10 euro/uur. In beide gevallen wordt belasting geheven over 1.000 euro.
Ja, het jaartotaal valt binnen de eerste schijf die loopt van 0 tot 18.200 (ongeveer). Het tarief loonbelasting in die schijf is slechts 2,3%. Daar bovenop komen nog premies, waardoor het totaal aan inhoudingen 33,45% van het inkomen wordt. Van dat totaal gaat nog wel de heffingskorting af. Die is ongeveer 2.000, waardoor de totale inhoudingen voor een jaarloon van 3.000 redelijk beperkt blijven.
paulus811
13 jaar geleden
Iedereen betaald belasting, maar als je weinig verdient kan je belasting terugvragen.