Krijg ik betaald? Zie uitleg.

Gister moest ik werken alleen lag het systeem eruit. Kon niks doen en ze vroegen aan mij of ik naar huis wilde. Ik vroeg of ik mocht blijven om niks te doen of om vervangend werk te doen en dit mocht niet. Heb ik recht op uitbetaling?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als je een contract hebt dienen ze gewoon uit te betalen. ben je uitzendkracht dan heb je teminste recht op drie uur salaris.

Toegevoegd na 36 minuten:
Kleine toevoeging, heb het een keer meegemaakt dat ik weer kon gaan, bij thuiskomst ben ik gebeld of ik toch weer wou komen en weer naar huis gestuurd. Kreeg toen zes uur vergoed. Gaat dus per oproep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je! Heb je misschien een bron? Werk voor een uitzendbureau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ervaring, drie jaar geleden voor een uitzendburo bij TNT post gezeten. Was dit iedere keer het geval. Gewoon even een vakbond bellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het zelf wel eens uit moeten zoeken, en per keer dat je opgeroepen wordt, heb je inderdaad recht op minimaal drie uur salaris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, ik heb op mijn vorige werk regelmatig uitzendkrachten (als oproep) moeten inzetten, en bij het naar huis sturen moest er minimaal 3 uur werk genoteerd worden
+1
Als je een vast uren contract hebt dan moeten ze je gewoon betalen.
Wel is het zo dat je, ondanks dat je niets kunt doen, wel gewoon aanwezig en beschikbaar moet blijven. Je hebt het, heel verstandig overigens, gevraagd en je mocht niet blijven. Dus dan ligt de keuze hiervan bij de werkgever om je naar huis te sturen en kunnen ze geen loon in houden daar jij er niets aan kunt doen dat het systeem plat ligt.

Echter; als je op uitzend of oproep basis werkt (nul uren contract bv) dan hoeven ze je niet te betalen. Want op deze manier werken krijg je alleen betaald voor de uren die je daadwerkelijk werk of nodig bent.
Dus als je op deze basis werk en je kunt plotseling niets meer doen omdat, in dit geval, het systeem plat ligt dan mogen ze je naar huis sturen onder het mom dat er geen werk is en hoeven ze je niet te betalen.

Toegevoegd na 2 minuten:
NB: Je moet wel minimaal 3 uur uitbetaald krijgen indien je voor een uitzendbureau werkt als je bent opgeroepen. Zaak is dus om ervoor te zorgen dat je kunt aantonen dat je bent opgeroepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Voor afroepkrachten (oproepkrachten) geldt dat zij met onzekerheden geconfronteerd worden ten aanzien van het aantal uren dat zij per week werken en de tijdstippen van deze uren. Dat kan betekenen dat zij worden opgeroepen om slechts één uur of twee uren te werken, wat vaak een onevenredige belasting betekent voor wat betreft reistijd en voorbereiding. Daarom geldt dat zij per oproep recht hebben op loon over minimaal 3 uur, ook al werken zij minder uren. Dat gaat evenwel alleen op voor een "echte" oproepkracht, namelijk een medewerker die later hoort op welke arbeidstijden en hoeveel uren hij moet werken, en daarbij niet op minimaal 15 uur werk per week recht heeft. Het ziet op medewerkers die later dan andere medewerkers zekerheid krijgen over het aantal uren dat zij werken en op welke tijdstippen zij werken (art 628a BW) (dit geldt na 1 januari 1999).

Dit recht op minimaal 3 uur loon bestaat dus niet voor een medewerker die vaste arbeidstijden kent, die bijvoorbeeld 8 uur per week werkt, namelijk 2 uur op maandag en dinsdag van 14.00 tot 16.00 uur en 4 uur op donderdag van 11.00 tot 15.00 uur. Dit recht bestaat wel als alleen vast staat dat hij op deze tijden opgeroepen "kan" worden. Het recht bestaat ook, wanneer slechts bekend is dat hij 8 uur per week werkt. Dat ware anders, als hij er iedere week op minimaal 15 uur aanspraak kan maken, ook al staat niet vast over hoeveel uren en op welke arbeidstijden deze medewerker feitelijk gaat werken."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ precies lekker volledig, daar hou ik van.
Dit valt onder het risico van de werkgever.