Kun je op staande voet ontslagen worden als je in de ziektewet loopt?

Ik ben op staande voet ontslagen terwijl ik in de ziektewet loop. Mijn werkgever heeft een reden opgegeven die hij totaal niet kan bewijzen en wat ook een leugen is. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

De vakbond bellen
Hij mag jou volgens de wet niet tijdens je ziekte ontslaan jij moet je goed aan de regels van de ziekte wet houden als je geen lid van de bond bent naar t juridisch loket van je gemeentevgaan of je moet n rechtsbijstands verzekering hebben iid geval n aangetekende brief naar je baas sturen dat je niet accoord gaat met het ontslag en uitleggen waarom je dit vind
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even van groot belang: is er ontslag ( op staande voet?) verleend op een grond die niets met jouw ziekte van doen heeft, of is het ontslag aangezegd omdat de werkgever meent dat jij jij - tijdens ziekte - niet aan bepaalde voorwaarden hebt gehouden (niet werken, onder behandeling van een arts stellen, meewerken aan reïntratie inspanningen)

In het eerste geval is het een kwestie voor vakbond en/of rechtsbijstandsverzekeraar om het ontslag aan te vechten. Lukt dat niet, dan kun jij voor de rest van jouw ziekte aanspraak maken op de Ziektewet vangnetregeling (ziek uit dienst)

In het tweede geval begeeft de werkgever zich op zeer glad ijs. Het niet meewerken aan Wet verbetering poortwachter kan wel reden zijn voor een loonsanctie, maar - behoudens extreme uitzonderingen (bedrog/fraude: tijdens ziekte elders werken of zwart bijklussen) nooit reden zijn voor ontslag tijdens ziekte. In dat geval zou ik niet alleen de juridische weg (vakbond/rechtsbijstand) in slaan, maar ook direct contact opnemen met het UWV voor een toetsing van jouw ziekte/arbeidsongeschiktheid.
Ook zou je navraag kunnen doen bij de Arbodienst in kwestie over de inhoud van jouw dossier. De Arbodienst is verplicht hier inzage in te geven. En uiteraard- wat recent in het nieuws is geweest - mag de arbodienst geen medische gegevens aan werkgever verstrekt hebben. Bij een vermoeden daarvan moet je daar direct werk van maken