krijg ik een dag van de werkgever wanneer de grootmoeder van mijn vrouw wordt begraven?

ik werk bij een bloemengroothandel,maar weet niet in welke cao het bedrijf valt

13 jaar geleden

Antwoorden (5)

De kans is groot van niet, Althans ik kreeg het niet. Maar dat is afhankelijk van je cao. Waarschijnlijk val je onder het cao bloemendetailhandel. Heb hem voor je opgezocht. Als je het niet kan vinden, kan je het ook aan je baas vragen, of anders afdeling p&o.

Toegevoegd na 3 minuten:
De laatste cao die ik heb toegevoegd is volledig, de vorige niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de onderste CAO (die van de bloemengroothandel) staat bij art. 21.1.g dat bij overlijden van "grootvader en grootmoeder van werknemer of levenspartner" één dag bijzonder verlof wordt gegeven. Overigens liep deze CAO tot 30 juni 2009.
Ik ben bang van niet, omdat de grootmoeder van je vrouw geen bloedverwant is (hooguit uit coulance-overwegingen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is sowieso iets wat je met je werkgever moet regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het is wel een aanverwachtschap in de 2e graad, wat in veel gevallen gelijk staat aan bloedverwachtschap.
Check de link van TegenXinnig.
De grootmoeder van je vrouw is door jouw huwelijk aanverwant geworden in de 2e graad. In onderstaande link wordt precies benoemd wat bloed- en aanverwant is.
Het lijkt mij reeel dat hiervoor een dag bijzonder/buitengewoon verlof voor wordt verleend. Dit is in je CAO vastgelegd. Jouw werkgever moet je wel in de gelegenheid stellen om naar de begrafenis te gaan.
Via personeelszaken kun je informeren onder welke CAO jij valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wettelijke regeling Calamiteiten- en ander kort verzuimverlof
zegt dt je vrij krijgt voor de begrafenis van een naast familielid. Dus niet perse een hele dag. Er wordt niet gezegd dat dat 1e en/of ook 2e graad is.
De grootmoeder van jouw vrouw, is net als je eigen grootmoeder verwant in de 2e graad.

Buitengewoon verlof wordt geregeld in de CAO.
Dus waarom zou je het niet aan je baas of aan personeelszaken vragen?
Het is sowieso heel nuttig te weten onder welke CAO je valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraag het de betreffende vakbond. Bij voorbeeld FNV Bondgenoten