Kan een werkgever weigeren een werknemer ziek te melden?

Een vriend van ons heeft zich gisteren ziekgemeld wegens zware hoofdpijn. Ws. stresshoofdpijn, veroorzaakt door de belabberde werksituatie. Vanmorgen moest hij op gesprek komen bij personeelszaken. Daar werd hem gezegd dat hij maar verlofdagen moest opnemen omdat ze niet van plan waren hem ziek te melden. Kan dat zomaar? En zoniet, wat kan hij hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Vaststellen van medische beperkingen in relatie tot de
arbeids(on)geschiktheid van een werknemer is de
taak van bedrijfsarts en verzekeringsarts. Zij oordelen
over de vraag of een werknemer (medisch gezien) kan
werken.
Zeker niet de werkgever.
En een werknemer verplichten maar verlof op te nemen kan niet.

Is er een arbodienst? En dus een bedrijfsarts?

Ik ben niet meer zo thuis in de precieze regels, maar ik zou de vriend adviseren met de Arbeidsinspectie te bellen.
per telefoon: 0800 27 00 00 0 (gratis)
Er is ook een contactformulier op hun website.
http://www.arbeidsinspectie.nl/contact/index.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als een werknemer zich ziekmeld, moet een werkgever hier gehoor aan geven en de werknemer hier ook daadwerkelijk ziekmelden! Hij mag dit NIET weigeren!
Een werkgever heeft zijn personeel hiervoor verzekerd!

Mits er kan aangetoont worden door de werkgever dat de werknemer zich zonder aanleiding heeft ziekgemeld kan de werkgever aanspraak maken op schadeloosstelling ten koste van de werknemer!

Weigeren is in nederland niet toegestaan!
Maar zonder gegronde reden ziekmelden begeef je je als werknemer wel op glad ijs!